18. 1. 2006

Tisková zpráva německých ekologických organizací – Ekologické organizace vyzývají k novému přehodnocení plánů na další výstavbu a technické a stavební úpravy na Labi.

Klimatické změny směrují plány německé spolkové vlády na výstavbu a technické a stavební úpravy na Labi do slepé uličky. Studie Postupimského institutu pro klimatické změny (dále jen PIK), představená 16. ledna v prostorách WWF v Berlíně ekologickými organizacemi BUND, WWF a Deutsche Umwelthilfe dokazuje, že řekou Labe protéká stale méně vody. Labe je známo svými cyklickými kolísavými průtoky vody. V porovnání se 70. a 80. lety minulého století však můžeme nízké stavy vody očekávat i nadále, pokud budou pozorované trendy z posledních roků i nadále pokračovat. Proto se vnitrozemská lodní doprava na Labi nachází před velkou překážkou. V této situaci je další utápění miliónů eur do říční výstavby nejen ekologickou katastrofou, ale také z hlediska dopravní politiky nerozumné. Celoroční splavnění Labe je tak navzdory plánovaným investicím nedosažitelné. Z toho důvodu vyzývají ekologové zastavení další výstavby na Labi a opětovné přehodnocení plánů s důrazem na změny klimatu.

Postupimský institut pro klimatické změny se zaměřil na porovnání vodních stavů mezi Drážďany a Magdeburgem za poslední desetiletí. Vědci z institutu zpozorovali v posledních dvou desetiletích zvyšující se frekvenci ve výskytu období nízkých stavů vody v řece. Cíl technických a stavebních úprav pro vodní dopravu, zabezpečit po 345 dní mezi Drážďany a Geesthachem hloubku 1,60 m a mezi Drážďanami a Schmilke 1,50 m, nebyl často dosáhnutý. Tyto hodnoty nebyly v letech 1991, 1992, 2000 a 2003 v období od čtyřech do šesti měsíců dosažené a z toho důvodu je také hospodářská nákladní doprava zcela nemožná.

Tato situace by se neměla ještě víc vystupňovat. Nová studie poukazuje, že úhrn letních srážek výrazně poklesl v posledních třech desetiletích v porovnání s časovým obdobím 1951 – 80. Ve stejném období, tj. za posledních 50 let, stouply průměrné roční teploty přibližně o 1°C. „Pokud tyto trendy vydrží, musíme počítat s častějšími a extrémnějšími stavy nízkých vod na středním Labi“, předpovídá Dr. Frank Wechsung z PIK. „Labem by mělo protékat v období nízkých stavů ještě méně vody a tím by mělo být ještě hůře splavné“.

„Další výstavba na Labi je úplně bezvýznamná, když pro nákladní dopravu potřebná voda v řece chybí“, zdůrazňuje Dr. Ernst Paul Dörfler z BUND. „Z důvodu přibývajících dlouhotrvajících stavů nečinnosti (prostojů) na Labi, nemůže být celoroční hospodářský provoz nákladní vodní dopravy na Labi garantovaný. Také drastický pokles přepravy hovoří jasně proti dalšímu využívání nákladní vodní dopravy.“

Naproti tomu ministerstvo dopravy dále sází na výstavbu a stupňování úprav na Labi. „Během jednoho dne nepropluje po Labi u Magdeburku ani tucet nákladních lodí. Další prohlubování lodní cesty, zarovnávání břehů anebo prodlužování hrází nic podstatného nezmění“, zdůrazňuje Goerg Rast z WWF. „Tady se neobětuje jen poslední volně tekoucí řeka, ale také je ohroženo nejlepší mokřadní území v Německu a tím i evropské cíle v ochraně životního prostředí.“

WWF, BUND a Deutsche Umwelthilfe vyzývají spolkovou vládu, aby se vzdala plánů na další stavební a technické úpravy na Labi. Nezávislé údaje z hlediska prognóz o přepravě, klimatických trendů a stavů vody by měly sloužit jako podklad pro nakládání s Labem v budoucnosti. Namísto dalších stavebních prací na Labi pro nákladní vodní dopravu musíme do praxe uvést plánované prostředky pro boj s erozí.