15. 6. 2009
Ústečtí zelení dnes primátorovi města Janu Kubatovi odeslali následující dopis, v němž na žádost magistrátu připomínkují návrh změn v městské hromadné dopravě.
Vážený pane primátore,
zasíláme vám jménem ústecké organizace Strany zelených připomínky k dokumentu „Hloubkový průzkum MHD v Ústí nad Labem“.
Na úvod je třeba říci, že jsme měli k dispozici pouze prezentaci, nikoli celá data pořízená během hloubkového průzkumu. Nejvíce jsme postrádali údaje o vytíženosti jednotlivých linek během dne. Druhým podstatným bodem je konstatování faktu, že návrh optimalizace pouze upravuje současný stav do lepšího, neřeší ale zásadní nedostatky, jako je přeplněnost většiny trolejbusových a některých autobusových spojů ve špičce. Současně jsme však rádi, že se Dopravní podnik a vedení města rozhodli řešit ne příliš uspokojivou situaci ve veřejné dopravě a navíc dát návrh k dispozici veřejnosti prostřednictvím jejích zástupců.
Po důkladné analýze vyplula opět na povrch také další skutečnost a tím je neexistence integrovaného dopravního systému na území celého kraje. Celá řada linek by šla řešit lépe, s významnějším napojením na příměstské autobusové spoje a železnici. V případě zřízení zastávek na cestě do Brné a do Vaňova by mohlo být zcela zrušeno obsluhování těchto městských částí autobusy. Linky do Chabařovic a obcí v Českém středohoří by mohly navazovat na trolejbusové linky v jejich koncových stanicích či alespoň na okraji města. Nemusely by tedy vůbec zajíždět do centra, čímž by se ušetřila podstatná část nákladů. To je ale zřejmě na jinou debatu. V neposlední řadě doporučujeme dopravnímu podniku pořídit nízkokapacitní vozy (do 20 osob), které by mohly jezdit na linkách 4, 13, 26, možná dalších.
A nyní podrobněji k jednotlivým linkám:
2 | Náhrada linky č. 2 linkou 17 – s krokem souhlasíme |
3 | S úpravou intervalu dopoledne souhlasíme, protože zastávka Kaufland bude obsluhována ještě jednou linkou (viz dále). Ke zvážení pro zjednodušení obslužnosti a jízdního řádu navrhujeme, aby všechny spoje bez výjimky zajížděly na zastávku Václavské náměstí. |
4 | Doporučujeme ponechat zastavování Na luhách. Jedná se o zastávku obsluhovanou regionálními spoji směr Krupka, Osek, Bílina, ponecháním zastavování dojde k zachování přestupních vazeb. Linka 4 je typická linka pro integrovaný dopravní systém vedená jako příměstská. |
5 | Rozšíření je potřebné a souhlasíme s ním. Navíc navrhujeme, aby večerní provoz byl až do 23 hodin po celý týden. |
6 | Viz linka číslo 4 – zachovat zastávku Na luhách, v dlouhodobějším horizontu zařadit do IDS ÚK. |
7 a 18 | Doporučujeme vést několik vyloženě účelových spojů v přesných časových polohách, které budou zjištěny přímo průzkumem v oblasti Trmických závodů. Např. 4 spoje, ale všechny mezi 5:30 – 6:30 a 14:00 – 15:00. Pozdější ráno i odpoledne jsou téměř nevyužity. |
9 | Se změnami souhlasíme. |
11 | Se změnami souhlasíme. Navíc ovšem doporučujeme zavedení pravidelných (nikoli pouze na rozkaz dispečera) posilových spojů od 15. 6. do 15. 8. v úseku centrum – Lázně Brná. |
12 | Bez připomínek. |
13 | Souhlasíme se zkrácením linky o úsek do Vaňova, ale nepřijatelné je tak zásadní snížení dopravní obslužnosti Svádova. Doporučujeme ponechat ve stávajícím rozsahu. |
14 | Souhlasíme. |
15 | Souhlasíme se změnou trasy, podobně však jako na lince 13 je zde málo spojů do Vaňova. Doporučujeme navýšit na stávající množství. |
17 | Se změnami souhlasíme. Pouze doporučujeme zachovat rozsah večerních spojů. |
18 | Zvážit redukci spojů stejným způsobem jako u linky 7. |
19 | Doporučujeme všechny spoje v pracovní dny vést do stanice Václavské náměstí (tedy i sedlové a večerní) náhradou za omezení linky 3 a obsluhu Trmic s centrem města rychlíkovou linkou. Také zrušit zajíždění do Koštova a nahradit jej linkou 3, tím trochu zpřehlednit jízdní řády a trasy linek. Obsluha Ryjic by o víkendu měla být vyšší. V obci se nachází zdravotnické zařízení, jinak nedostupné veřejnou dopravou. |
26 | Bez připomínek. |
K trolejbusovým linkám obecně: prodloužení intervalu v ranních a večerních hodinách je z hlediska potřeb cestujících i zachování kvalitativní úrovně cestování nesmyslné a kontraproduktivní. Navíc úspora financí zavedením takových kroků není nijak zásadní. Navrhujeme ponechat provoz minimálně ve stávajícím rozsahu.
51 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových. |
52 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových. |
53 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních. |
54 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových. |
55 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových. |
56 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových. |
57 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových. |
58 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů. |
59 | Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů. |
60 | Souhlasíme s navrženými změnami. Pouze doporučujeme volit opatrně časy odjezdů jednotlivých spojů, během dne je linka navržena v šesti různých intervalech. |
62 | Souhlasíme se změnami. |
Chápeme, že záměrem optimalizace je ušetřit cenné prostředky. Následuje tedy tabulka s přehledem navrhovaných úspor ve variantách, jak je navrhuje připomínkovaný dokument a jak Strana zelených.
Linka | Po optimalizaci | Strana zelených |
2 | -504 892,46 | -504 892,46 |
3 | -602 772,75 | -602 772,75 |
4 | 0,00 | 0,00 |
5 | 1 763 394,30 | 1 763 394,30 |
6 | 0,00 | 0,00 |
7 | -133 222,76 | -133 222,76 |
9 | 1 248 002,37 | 1 248 002,37 |
11 | -7 188 865,43 | -7 188 865,43 |
12 | 0,00 | 0,00 |
13 | -4 007 182,30 | -2 000 000,00 |
14 | -648 327, 82 | -648 327, 82 |
15 | 2 259 978,99 | 2 259 978,99 |
17 | 5 177 614,83 | 5 177 614,83 |
18 | 0,00 | 0,00 |
19 | -644 770,62 | -644 770,62 |
26 | 0,00 | 0,00 |
Autobusy celkem | -5 679 729,17 | -3 672 588, 32 |
Linka | Po optimalizaci | Strana zelených |
51 | -121 296,12 | 0,00 |
52 | -176 450,12 | 0,00 |
53 | -103 853,81 | 0,00 |
54 | -184 451,19 | 0,00 |
55 | -306 120,69 | 0,00 |
56 | -453 820,33 | 0,00 |
57 | -237 791,61 | 0,00 |
58 | 0,00 | 0,00 |
59 | 0,00 | 0,00 |
60 | -6 457 391,71 | -6 457 391,71 |
62 | 2 398 078,77 | 2 398 078,77 |
Trolejbusy celkem | -8 993 589,36 | -4 059 312,94 |
Celkem tedy po našich úpravách ušetříme 7 731 901,26 Kč, tj. zhruba 4,25 % současných nákladů na MHD. Dalších úspor by však bylo možné dosáhnout zařazením nízkopakacitních vozů a integrací s ostatními dopravními systémy.
Na závěr ještě krátce k nastupování předními dveřmi: Doporučujeme zrušit po navrhovaných úpravách nástup předními dveřmi u linek 17 a 62. Dojde k navýšení přepravních kapacit i délce linek, mohlo by tak dojít k nepříjemným prodlevám na trase. Naopak jsme pro zavedení nástupu na nočních spojích i dříve než je tomu nyní, tedy cca od 23 hodin.
V Ústí nad Labem 15. 6. 2009
Dušan Oslej v.r.
Karel Nepraš v.r.
Jiří Škoda v.r.