15. 6. 2009

Ústečtí zelení dnes primátorovi města Janu Kubatovi odeslali následující dopis, v němž na žádost magistrátu připomínkují návrh změn v městské hromadné dopravě.

Vážený pane primátore,

zasíláme vám jménem ústecké organizace Strany zelených připomínky k dokumentu „Hloubkový průzkum MHD v Ústí nad Labem“.

Na úvod je třeba říci, že jsme měli k dispozici pouze prezentaci, nikoli celá data pořízená během hloubkového průzkumu. Nejvíce jsme postrádali údaje o vytíženosti jednotlivých linek během dne. Druhým podstatným bodem je konstatování faktu, že návrh optimalizace pouze upravuje současný stav do lepšího, neřeší ale zásadní nedostatky, jako je přeplněnost většiny trolejbusových a některých autobusových spojů ve špičce. Současně jsme však rádi, že se Dopravní podnik a vedení města rozhodli řešit ne příliš uspokojivou situaci ve veřejné dopravě a navíc dát návrh k dispozici veřejnosti prostřednictvím jejích zástupců.

Po důkladné analýze vyplula opět na povrch také další skutečnost a tím je neexistence integrovaného dopravního systému na území celého kraje. Celá řada linek by šla řešit lépe, s významnějším napojením na příměstské autobusové spoje a železnici. V případě zřízení zastávek na cestě do Brné a do Vaňova by mohlo být zcela zrušeno obsluhování těchto městských částí autobusy. Linky do Chabařovic a obcí v Českém středohoří by mohly navazovat na trolejbusové linky v jejich koncových stanicích či alespoň na okraji města. Nemusely by tedy vůbec zajíždět do centra, čímž by se ušetřila podstatná část nákladů. To je ale zřejmě na jinou debatu. V neposlední řadě doporučujeme dopravnímu podniku pořídit nízkokapacitní vozy (do 20 osob), které by mohly jezdit na linkách 4, 13, 26, možná dalších.

A nyní podrobněji k jednotlivým linkám:

 2  Náhrada linky č. 2 linkou 17 – s krokem souhlasíme
 3  S úpravou intervalu dopoledne souhlasíme, protože zastávka Kaufland bude obsluhována ještě jednou linkou (viz dále). Ke zvážení pro zjednodušení obslužnosti a jízdního řádu navrhujeme, aby všechny spoje bez výjimky zajížděly na zastávku Václavské náměstí.
 4  Doporučujeme ponechat zastavování Na luhách. Jedná se o zastávku obsluhovanou regionálními spoji směr Krupka, Osek, Bílina, ponecháním zastavování dojde k zachování přestupních vazeb. Linka 4 je typická linka pro integrovaný dopravní systém vedená jako příměstská.
 5  Rozšíření je potřebné a souhlasíme s ním. Navíc navrhujeme, aby večerní provoz byl až do 23 hodin po celý týden.
 6  Viz linka číslo 4 – zachovat zastávku Na luhách, v dlouhodobějším horizontu zařadit do IDS ÚK.
 7  a  18  Doporučujeme vést několik vyloženě účelových spojů v přesných časových polohách, které budou zjištěny přímo průzkumem v oblasti Trmických závodů. Např. 4 spoje, ale všechny mezi 5:30 – 6:30 a 14:00 – 15:00. Pozdější ráno i odpoledne jsou téměř nevyužity.
 9  Se změnami souhlasíme.
 11  Se změnami souhlasíme. Navíc ovšem doporučujeme zavedení pravidelných (nikoli pouze na rozkaz dispečera) posilových spojů od 15. 6. do 15. 8. v úseku centrum – Lázně Brná.
 12  Bez připomínek.
 13  Souhlasíme se zkrácením linky o úsek do Vaňova, ale nepřijatelné je tak zásadní snížení dopravní obslužnosti Svádova. Doporučujeme ponechat ve stávajícím rozsahu.
 14  Souhlasíme.
 15  Souhlasíme se změnou trasy, podobně však jako na lince 13 je zde málo spojů do Vaňova. Doporučujeme navýšit na stávající množství.
 17  Se změnami souhlasíme. Pouze doporučujeme zachovat rozsah večerních spojů.
 18  Zvážit redukci spojů stejným způsobem jako u linky 7.
 19  Doporučujeme všechny spoje v pracovní dny vést do stanice Václavské náměstí (tedy i sedlové a večerní) náhradou za omezení linky 3 a obsluhu Trmic s centrem města rychlíkovou linkou. Také zrušit zajíždění do Koštova a nahradit jej linkou 3, tím trochu zpřehlednit jízdní řády a trasy linek. Obsluha Ryjic by o víkendu měla být vyšší. V obci se nachází zdravotnické zařízení, jinak nedostupné veřejnou dopravou.
 26  Bez připomínek.

K trolejbusovým linkám obecně: prodloužení intervalu v ranních a večerních hodinách je z hlediska potřeb cestujících i zachování kvalitativní úrovně cestování nesmyslné a kontraproduktivní. Navíc úspora financí zavedením takových kroků není nijak zásadní. Navrhujeme ponechat provoz minimálně ve stávajícím rozsahu.

 51  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových.
 52  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových.
 53  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních.
 54  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových.
 55  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových.
 56  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových.
 57  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů včetně večerních a víkendových.
 58  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů.
 59  Doporučujeme zachovat současnou trasu i rozsah spojů.
 60  Souhlasíme s navrženými změnami. Pouze doporučujeme volit opatrně časy odjezdů jednotlivých spojů, během dne je linka navržena v šesti různých intervalech.
 62  Souhlasíme se změnami.

Chápeme, že záměrem optimalizace je ušetřit cenné prostředky. Následuje tedy tabulka s přehledem navrhovaných úspor ve variantách, jak je navrhuje připomínkovaný dokument a jak Strana zelených.

Linka Po optimalizaci Strana zelených
 2  -504 892,46 -504 892,46
 3  -602 772,75 -602 772,75
 4  0,00 0,00
 5  1 763 394,30 1 763 394,30
 6  0,00 0,00
 7  -133 222,76 -133 222,76
 9  1 248 002,37 1 248 002,37
 11  -7 188 865,43 -7 188 865,43
 12  0,00 0,00
 13  -4 007 182,30 -2 000 000,00
 14  -648 327, 82 -648 327, 82
 15  2 259 978,99 2 259 978,99
 17  5 177 614,83 5 177 614,83
 18  0,00 0,00
 19  -644 770,62 -644 770,62
 26  0,00 0,00
Autobusy celkem -5 679 729,17 -3 672 588, 32
     
Linka Po optimalizaci Strana zelených
 51  -121 296,12 0,00
 52  -176 450,12 0,00
 53  -103 853,81 0,00
 54  -184 451,19 0,00
 55  -306 120,69 0,00
 56  -453 820,33 0,00
 57  -237 791,61 0,00
 58  0,00 0,00
 59  0,00 0,00
 60  -6 457 391,71 -6 457 391,71
 62  2 398 078,77 2 398 078,77
Trolejbusy celkem -8 993 589,36 -4 059 312,94

Celkem tedy po našich úpravách ušetříme 7 731 901,26 Kč, tj. zhruba 4,25 % současných nákladů na MHD. Dalších úspor by však bylo možné dosáhnout zařazením nízkopakacitních vozů a integrací s ostatními dopravními systémy.

Na závěr ještě krátce k nastupování předními dveřmi: Doporučujeme zrušit po navrhovaných úpravách nástup předními dveřmi u linek 17 a 62. Dojde k navýšení přepravních kapacit i délce linek, mohlo by tak dojít k nepříjemným prodlevám na trase. Naopak jsme pro zavedení nástupu na nočních spojích i dříve než je tomu nyní, tedy cca od 23 hodin.

V Ústí nad Labem 15. 6. 2009

   Dušan Oslej v.r.

   Karel Nepraš v.r.

   Jiří Škoda v.r.