20. 4. 2011

Strana zelených a iniciativa Ústím na kole chtějí, aby vedení města Ústí nad Labem podporovalo cyklistiku a další trvale udržitelné formy dopravy, jak si město předsevzalo ve svých strategických dokumentech. Na Den Země panu primátorovi odešleme poštou níže uvedených pět výzev. Odpoledne se pak zelení a zástupci iniciativy Ústím na kole sejdou k symbolické akci: na kolech své prohlášení odvezou k magistrátu. Všechny Ústečany, kteří by se k naší symbolické akci chtěli přidat, uvítáme na kolech v pátek 22. dubna v 17 hodin na parkovišti u bukovského Rondelu (před bývalým Baumaxem).


Ústecké koncepce? Vytvořit, zahodit.

Zřejmě se shodneme, že doprava v Ústí nad Labem je problematická. Jak ale současnou situaci řešit? Dobře to shrnuje jedna věta: Ani dokončená dálnice D8 vzhledem ke své poloze dopravní problémy města nevyřeší a jedinou cestou pro zmírnění současných problémů tak do budoucna zůstane drastické zklidňování individuální automobilové dopravy v zastavěných oblastech a důsledná preference udržitelných dopravních odvětví, zejména rozšiřování MHD doplněné posílením cyklistické dopravy.

Výše uvedená věta vám patrně zní jako vystřižená z programu Strany zelených, některým možná dokonce jako požadavek „ekoteroristů“, kteří se chtějí vrátit na stromy. Jenže ve skutečnosti jde o citát ze Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015, kterou v prosinci 2007 po ročních přípravách jednomyslně schválilo zastupitelstvo města. Srdce by zaplesalo, jak to naše Ústí touží být příjemným místem pro lidi a ne pro auta! Jenže ouha: ledaskterá strategie tu zůstane jen na papíře. Často se zdá, že vedení města jedná jako konšelé v Kocourkově – vypracuje si krásnou koncepci a pak ji velkolepě zmuchlá a zahodí do koše.

To potvrzuje Audit cyklistické dopravy (Bypad), dokončený v tichosti loni v dubnu. Občané se o auditu dozvěděli od Jana Řeřichy až v srpnu. Tehdejší i současný náměstek primátora závěry auditu loni na začátku předvolební kampaně veřejnosti představil tak, že město dostalo za podporu cyklistiky jakési ocenění. Už tehdy to znělo jako černý humor, ale že je vše úplně jinak, se Ústečané dozvěděli pro jistotu až po volbách – konkrétní výsledky auditu město zveřejnilo na konci října.

Klíčovým úkolem, který pro město z auditu vzešel, bylo jmenovat „cyklokoordinátora“, který má dohlížet na komplexní podporu cyklistů v Ústí. Uběhl rok, koordinátor jmenován není a v nejbližší době patrně ani nebude. Úředníci krčí rameny, vedení města nemá zájem. Audit Bypad loni „odhalil“, že město cyklistiku formálně podporuje, ale že jde o „politiku na papíře“. Netrvalo dlouho a v politiku na papíře se změnil samotný Bypad. Inu, před volbami se jako heslo hodil. Teď ho vzal čert.

David Daduč
Strana zelených

Pět cyklistických výzev pro vedení města Ústí nad Labem:

1. Chceme, aby město jmenovalo koordinátora podpory rozvoje cyklistiky a cyklistické infrastruktury v Ústí nad Labem. Nutnost jmenování cyklokoordinátora byla klíčovým doporučením auditu cyklistiky (Bypad), kterým město před rokem prošlo. Chceme, aby se koordinátorem stala věrohodná osobnost a aby svou funkci neplnil jen formálně.

2. Chceme, aby město aktualizovalo a důkladně dopracovalo akční plán rozvoje cyklistiky. Akční plán, který vzešel z loňského Bypadu, je obecný a především v něm chybí data a termíny. Nekonkrétní akční plán je k ničemu a město jej přehlíží. Se samotnými obecnými cíli akčního plánu ovšem plně souhlasíme. Připomeňme některé z nich:

  • posílit pocit jistoty a bezpečí cyklistů a jejich okolí při jízdě na kole;
  • masivně rozvinout cyklodopravu pro denní užití;
  • vytvořit prostor pro vybudování husté sítě cyklostezek a cyklotras po celém území města;
  • denní jízdou na kole zásadně přispět k prevenci civilizačních chorob;
  • přispět ke zkvalitnění životního prostředí;
  • přispět k rozvoji cestovního ruchu;
  • poskytnout veřejnosti příležitost aktivně se zapojit do realizace i aktualizace cyklistické politiky.

3. Chceme, aby město v oblasti cyklistiky usilovalo o splnění cílů uvedených ve Strategii rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015. Ta prosazuje zklidňování individuální automobilové dopravy v zastavěných oblastech města a důslednou preferenci udržitelných dopravních odvětví, zejména rozšiřování MHD a cyklistické dopravy. Strategie rovněž odmítla dodnes často opakovaný mýtus, že Ústí nad Labem je příliš kopcovité, než aby se tu dalo jezdit na kole. Připomíná, že „je z jiných měst v zahraničí známo, že členitost území nemusí být bariérou pro rozvoj cyklistické dopravy“ a upozorňuje, že nejedna trasa v Ústí má „značný potenciál v oblasti každodenního cyklistického dojíždění i rekreační cyklistiky“. Za perspektivní označuje především výstavbu následujících cyklostezek:

  • Dolní Zálezly – Vaňov – centrum – Krásné Březno – Neštěmice – Mojžíř – Povrly (levobřežní stezka podél Labe)
  • Centrum – Trmice (ideálně jako páteřní cyklostezka podél Bíliny)
  • Centrum – Předlice – Chabařovice (ideálně jako cyklostezka podél Bíliny a Ždírnického potoka)
  • Centrum – Klíše – Bukov – Všebořice – Chlumec
  • Centrum – Dobětice – Stříbrníky – Severní Terasa (ideálně jako cyklostezka Dobětickou ulicí)

4. Chceme, aby město realizovalo cyklistickou spojku mezi cyklostezkou podél Labe a Krušnohorskou cyklomagistrálou. Jednu z variant cyklospojky doporučila studie proveditelnosti, kterou si loni město nechalo vypracovat od společnosti CityPlan.

5. Považovali bychom za vhodné, aby přední ústečtí politici a vyšší úředníci dali jasně najevo podporu cyklistiky a dalších udržitelných forem dopravy a do práce chodili pěšky, jezdili na kole anebo městskou hromadnou dopravou. Za vzor si mohou vzít konzervativního starostu Londýna Borise Johnsona, bývalého guvernéra České národní banky Zdeňka Tůmu nebo předsedu českých zelených Ondřeje Lišku.

Miroslav Florian
předseda Strany zelených Ústí nad Labem

Jan Kvapil
zakladatel iniciativy Ústím na kole
Ústím na kole