12. 11. 2007
Ústí nad Labem/ Popis negativní situace v silniční dopravě a doporučení, učiněná v nedávno zveřejněném analytickém profilu města, dávají za pravdu ekologům. Ti říkají, že je nutné omezit individuální dopravu ve městě a preferovat MHD.
Analytický profil města je dokument, sloužící jako jeden z podkladů k tvorbě Strategie rozvoje města do roku 2015. Zpracovatelem byl odbor strategického rozvoje magistrátu a SPF Group v.o.s. V pasáži o silniční dopravě se na straně 48 píše, že jde v současnosti o problémové odvětví. „Zatímco dříve byla podnětem pro rychlý rozvoj průmyslu ve městě a okolí, dnes je díky neucelené síti kapacitních komunikací a drastickému narušení zástavby v některých čtvrtích spíše brzdou dalšího harmonického městského rozvoje.“
Zpráva dále říká, že dopravní síť je díky poloze města velmi komplikovaná. „Intenzita dopravy na některých komunikacích v blízkosti centra nabývá hodnot, které paralyzují okolní městský život.“
Poukazuje také, že vzhledem k terénu není zatím možná ani výstavba městského okruhu. Alarmující je prohlášení, že ani dokončená dálnice D8 vzhledem ke své poloze dopravní problémy města nevyřeší. Podle dokumentu jediným řešením zůstává drastické zklidňování individuální automobilové dopravy a důsledná preference udržitelných dopravních odvětví. „Zejména rozšiřování MHD, doplněné posílením cyklistické dopravy.“
Ekologičtí aktivisté k těmto závěrům došli také.
„Říkal jsem to již v roce 1991. V dlouhodobém horizontu se to muselo prokázat,“ řekl Marian Páleník z Přátel přírody. „Zajímalo by mě, jestli naši politici ten dokument četli. Ovšem, lidem zakázat jezdit v autě nelze, je ale potřeba vymyslet nějakou rozumnou koncepci,“ dodal.
Jednou z variant by dle něj mohlo být právě ono preferování MHD. „Vedení by konečně mělo pochopit, že na MHD nelze vydělat. Je třeba přidat na dotacích. Když bude MHD pohodlná, rychlá a hlavně levnější než auto, zvyknou si ji užívat i někteří z těch, kdo radši sedají za volant.“
Podobně se vyjádřil i zastupitel za Stranu zelených Karel Nepraš. „Považoval bych za skvělé, kdyby se na základě analýzy i koncepčně postupovalo. Je ale velký rozdíl mezi slovy a činy.“
Zpráva dále říká, že dopravní síť je díky poloze města velmi komplikovaná. „Intenzita dopravy na některých komunikacích v blízkosti centra nabývá hodnot, které paralyzují okolní městský život.“
Poukazuje také, že vzhledem k terénu není zatím možná ani výstavba městského okruhu. Alarmující je prohlášení, že ani dokončená dálnice D8 vzhledem ke své poloze dopravní problémy města nevyřeší. Podle dokumentu jediným řešením zůstává drastické zklidňování individuální automobilové dopravy a důsledná preference udržitelných dopravních odvětví. „Zejména rozšiřování MHD, doplněné posílením cyklistické dopravy.“
Ekologičtí aktivisté k těmto závěrům došli také.
„Říkal jsem to již v roce 1991. V dlouhodobém horizontu se to muselo prokázat,“ řekl Marian Páleník z Přátel přírody. „Zajímalo by mě, jestli naši politici ten dokument četli. Ovšem, lidem zakázat jezdit v autě nelze, je ale potřeba vymyslet nějakou rozumnou koncepci,“ dodal.
Jednou z variant by dle něj mohlo být právě ono preferování MHD. „Vedení by konečně mělo pochopit, že na MHD nelze vydělat. Je třeba přidat na dotacích. Když bude MHD pohodlná, rychlá a hlavně levnější než auto, zvyknou si ji užívat i někteří z těch, kdo radši sedají za volant.“
Podobně se vyjádřil i zastupitel za Stranu zelených Karel Nepraš. „Považoval bych za skvělé, kdyby se na základě analýzy i koncepčně postupovalo. Je ale velký rozdíl mezi slovy a činy.“
Zdroj: Ústecký deník