11. 5. 2007

Ústí nad Labem/ České dráhy jednají s Krajským úřadem Ústeckého kraje o integrování vlakových spojů do MHD. Potvrdil to pracovník Českých drah Aleš Ondrůj.


Součástí projednávaného integrovaného systému má být např. univerzalita cestovních dokladů, či zvýhodněných nabídek. „Toto je potom základem pro vznik systému podobnému S-bahnu, včetně linkování tras, vedení spojů v určitém intervalu a podobně,“ popsal systém Ondrůj.

„Vše je součástí marketingové a zákaznické strategie, jíž chystáme v návaznosti na další podobně se vyvíjející systémy v městských aglomeracích republiky, jako jsou Brno, Ostrava či Praha,“ řekl Ondrůj a dodal, že už dnes je doprava ČD na Ústecku efektivním páteřním systémem se spoji vedenými v pravidelných intervalech po určitých trasách, např. spoje v hodinovém taktu na trase Ústí – Chomutov. Primátor města Jan Kubata se myšlence integrování vlaků do příměstské dopravy nebrání. „Objednatelem dopravy je kraj. Pokud se rozhodne toto realizovat,budemerádi.“

Podle tiskového mluvčího krajského úřadu Františka Janačíka však strategie MHD, její rozvoj i financování je věcí magistrátu.

Ovšem náměstek a zástupce hejtmana Ústeckého kraje Radek Vonka řekl, že o integrované dopravě už dlouho, ale zatím jen obecně, diskutují. „Prozatím chceme jen počkat, až bude doladěn stávající systém autobusové dopravy po nedávném podepsání smluv s novýmidopravci.“

Vonka dále řekl, že kraj zatím dopracovává linky a jízdní řády autobusové dopravy podle reakcí cestujících. „Tyto spoje kraj platí. Nevylučuji ani možnost budoucího iniciování výstavby vlakových zastávek v obcích a obvodech, kde nejsou a jejich zařazení do nějakého budoucího systému integrované dopravy. Považuji to za logickou úvahu.“

Integrovanou dopravu za dobrý nápad považují i někteří ekologičtí aktivisté. Podle nich by silně dotovaný integrovaný systém mohl městu odlehčit od individuální dopravy automobilové. Například Marian Páleník z Přátel přírody jej klade do souvislosti s připravovanými městskými čipovými kartami a tvrdí, že se v tom skrývá obrovský potenciál. „Jenže to je potřeba více a intenzivněji komunikovat s veřejností a zapomenout na to, že bude MHD výdělečným podnikem. Ta musí být dotovaná.“

Zároveň se Páleník také zmínil, že by bylo potřeba více propracovat návaznost nočních spojů MHD na noční vlaky. „Návaznost je problém, i to by šlo částečně řešit integrováním vlaků, například ze Západního nádraží do Sebuzína, Svádova, Střekova. Možnosti nejsou malé. Rozhodně to bude lepší než betonové škatule, které se staví v centru.“

V současnosti spoje MHD navazují jen na noční spěšný vlak 1774 z Prahy, přijíždějící do Ústí v 0.43 hodin. Jsou to noční linky 56, 101, 53, 102.

Na MHD se chce podle Karla Nepraše, městského zastupitele, zaměřit i Strana zelených. „Budeme na to tlačit při tvorbě a schvalování příštího rozpočtu. Rozsáhlejší kroky budeme moci podniknout jen když budeme mít na rozpočet větší vliv.“ Jeho stranický kolega Jiří Škoda doplnil, že je nutné navýšit počet spojů MHDza hodinu.

Příznivě se o integrované dopravě vyjádřil i zastupitel za SZSP Tomáš Jelínek. „Dráhy jsou u nás málo využívány a MHD obecně není příliš pohodlná, nemluvě o cenách. Samozřejmě, svou roli tu hrají i vstupní náklady,“ řekl a dodal, že užívání nějaké budoucí integrované dopravy by mohly lidem usnadnit plánované čipové karty.