1. 12. 2011

30. listopadu 2011 – Ústecká Strana zelených se znepokojením sleduje poslední vývoj v cenách jízdného městské hromadné dopravy. Dle vyjádření náměstka ředitele DPmÚL Vladimíra Buldry po zvýšení jízdného dojde pravděpodobně na šest až dvanáct měsíců k „propadu cestujících v objemu asi 9 procent“ a poté zůstane dlouhodobý pokles „ve výši zhruba 4,5 procenta“.(1)

Většina těch, kdo opustí MHD, přesedne do aut a zesílí se intenzita individuální automobilové dopravy. Již tak zplodinami zahlcené město dostane další dávku škodlivin z výfuků aut. Ústí opět prokazuje, že chce být městem, kde se bez auta špatně žije a kde přibývající řidiči sami sobě komplikují dopravu.(2) Město přitom z průzkumu ví, že zákazníci ústecké MHD nejsou spokojeni s kvalitou služby, kterou za ceny současného jízdného dostávají.(3)

„I když budeme počítat jen s dlouhodobým poklesem cestujících v MHD o 4,5 %, znamená to, že denně použije v Ústí městskou dopravu o 6 až 8 tisíc lidí méně než dnes.(4) Část z nich možná půjde pěšky nebo pojede na kole, ale většina zvolí auto. Kvůli neochotě města připlatit na MHD lze tedy v ulicích očekávat několik tisíc aut navíc. Vzpomeňme si na to, až nám zase vedení města bude říkat, že aut v ulicích přibývá, že se s tím nedá nic dělat a že je nutné stavět nové silnice a tunely za miliardy korun,“ říká David Daduč.

„Ústí nad Labem opět rezignovalo na svoji úlohu – prozíravě zlepšovat podmínky pro život svých obyvatel. Kdyby bylo město řízeno hospodárně a v zájmu občanů, dokázalo by z 1,5miliardového rozpočtu uhradit schodek ve výši 16 milionů Kč. Situace v dopravním podniku je dalším kamínkem do mozaiky nehospodárnosti a nekoncepčního řízení města současnou koalicí, která plynule navázala na tu předchozí,“ říká Miroslav Florian. „Snahou světových měst je omezení individuální automobilové dopravy a preference dopravy hromadné – třeba Vídeň nedávno oznámila, že příští rok jízdné MHD zlevní.“

„Už na zářijovém zasedání zastupitelstva města jsem upozornil, že zvažované zdražení MHD považujeme za nevhodné a že svou strukturou zatíží především pravidelné pasažéry a rodiny s dětmi.(5) Vedení města se ale o změnu nezasadilo a dopravní podnik zdražuje dle původního záměru. To je špatně. Výmluvy na představenstvo dopravního podniku přitom neplatí – rada města má v sedmičlenném představenstvu čtyři hlasy(6),“ říká Karel Nepraš.

Kontakty:
Miroslav Florian
předseda městské organizace SZ Ústí nad Labem a zastupitel MO Ústí nad Labem-město

David Daduč
místopředseda městské organizace SZ Ústí nad Labem

Karel Nepraš
bývalý zastupitel MO Ústí nad Labem-město

Poznámky:
(1) Viz Ústecký deník, 30. listopadu 2011.

(2) Přínosy zvýšeného jízdného přitom budou nanejvýš jen velmi malé. Lze totiž důvodně přepokládat, že snížení počtu cestujících zcela vyrovná zvýšený příjem z jízdného. Navíc tržby z jízdného činí (r. 2010) 162,5 mil. Kč a dotace od města je cca 200 mil. Kč (návrh rozpočtu na r. 2011), činí tedy jen necelou polovinu celkových nákladů Dopravního podniku.

(3) Město si loni z evropské dotace nechalo zpracovat anketu mezi pasažéry MHD. Ve zprávě pak do Bruselu oznámilo, že obyvatelé města v drtivé většině (92 %) chtějí zklidnění dopravy a pěší zóny v centru a že jsou sice s ústeckou MHD všeobecně spokojeni, ale požadují kvalitu služeb odpovídající ceně jízdenky (viz závěr kapitoly 4.4.1 ve zprávě Study of Public Transport Users in Ústí nad Labem).

(4) Dle výroční zprávy DPmÚL za rok 2010 ústecká MHD loni přepravila 51 265 000, respektive 66 871 000 osob (záleží na použité metodice výpočtu). Denně tedy přepraví v průměru zhruba 140 000 až 183 000 osob.

(5) Z projevu Karla Nepraše na zasedání zastupitelstva dne 22. září 2011: „…základní jízdné se má zvyšovat o 20 %, žákovské až o 67 %. Má k tomuto zdražení opravdu dojít? Pokud ano, tak pak upozorňujeme na to, že jednak dochází k dalšímu posunu od využívání veřejné dopravy, která může zajistit to, že se nám ve městě bude lépe dýchat a bude tu dost prostoru pro jiné činnosti než jen pro parkování aut. Proč nejvíc zdražujeme žákovské jízdné? Proč zatížíme rodiny s dětmi? Bude těch 67 % finální řešení nebo tam dojde ke zmírnění nebo zastavení tohoto plánu? Třetí věc je, proč když se základní jízdné má zvýšit o 20 %, proč předplatné jízdné pak o 30 %? Proč znevýhodňovat ty, kteří MHD využívají trvale? Ty, kteří trvale přispívají k tomu, aby doprava v Ústí nad Labem byla udržitelná? Hrozí to, že více lidí přesedlá na automobily osobní a budeme tlačeni k tomu, řešit dopravní problémy spojené s navýšením osobní dopravy.“ (viz zápis na webu města)

(6) V představenstvu Dopravního podniku města Ústí nad Labem v současnosti zasedají radní Arno Fišera (ČSSD), Tomáš Indra (ODS), Blanka Vraspírová (SZSP) a primátor Vít Mandík (ČSSD). Dále představenstvo DPmÚL tvoří Libor Turek (ODS), Tomáš Kraus (ODS) a Milan Šlejtr.