6. 3. 2012

Deník Aktuálně.cz obsáhle informuje o prodeji pohledávek dopravních podniků krajských měst za černými pasažéry vymahačským firmám. Dozvídáme se také o situaci v Dopravním podniku města Ústí nad Labem (DPmÚL), akciové společnosti vlastněné městem a řízené šéfem ústecké ODS Tomášem Krausem.

space invader :-)Dopravní podniky podle listu prodají ročně dluhy v hodnotě kolem 150 milionů korun. Vydobudou sice jen asi třetinu, ale vzhledem k vysokým paušálním náhradám pro advokáty a exekutory na nich vydělají přinejmenším pětinásobek. Kontroverznost systému ještě zesiluje fakt, že některé využívané vymahačské společnosti sídlí v daňových rájích nebo mají neprůhledné akcie na doručitele.

„Zásadní motivace, proč pohledávky odprodáváme? Úspora nákladů na kolky, rychlá návratnost finančních prostředků za uložené přirážky,“ vysvětlil podle Aktuálně.cz mluvčí ústeckého dopravního podniku Jaroslav Kouba.

Byznys se ale komplikuje, protože ministerstvo spravedlnosti snížilo paušální náhrady a některé soudy přestaly vymahačům vysoké odměny automaticky přiznávat – a podpořil je v tom i Ústavní soud.

Z dopravních podniků krajských měst, které redakci Aktuálně.cz sdělily, jakou část dluhu při prodeji inkasují, vychází ústecký DP nejhůře (viz grafika níže). Článek uvádí, že „ústecký dopravní podnik své pohledávky v minulých letech prodával za polovinu ceny a další čtvrtinu dostával zpět v případě, že vymáhání bylo úspěšné“. Ústí tak pravděpodobně bylo pro vymahače lukrativní.

Dále o situaci v Dopravním podniku města Ústí nad Labem informuje Aktuálně.cz takto:

Také v Ústí nad Labem ještě během minulého roku odprodávali pohledávky vymahačům. Jedním z nich byla společnost Bazcom s kyperským majitelem.

Ústecký dopravní podnik si už ale nyní musí vymáhání pohledávek obstarávat sám, obě společnosti, které dluhy vymáhaly, s ním totiž na konci minulého roku zrušily smlouvu.

„Spolupráci jsme ukončili z důvodu rostoucí nepředvídatelnosti rozhodování Okresního soudu v Ústí nad Labem, což považujeme za porušení jednoho ze základních právních principů. Rovněž vše nasvědčovalo a stále nasvědčuje tomu, že dochází k diskriminaci účastníků řízení. V takovém právním prostředí se vymahatelnost práva dramaticky zhoršila a nákup dalších pohledávek nedává ekonomický smysl,“ říká Zdeněk Čáp, jeden z vlastníků společnosti Equity Solutions.

Ústecký soud v minulém roce odmítl automaticky přiznávat společnostem vymáhajícím dluhy od černých pasažérů náklady na zastoupení advokátem. Jde podle něj totiž mimo jiné „o velmi jednoduché typizované úkony podle vzorové žaloby, jež jsou generovány automatizovaně“.

Společnost Bazcom se proto obrátila na Ústavní soud a ten na konci roku 2011 potvrdil verdikt ústeckého soudu.

Jiří Hovorka, Aktuálně.cz, 6. března 2012


prodej pohledávek dopravních podniků krajských města za černými pasažéry, 2010-2011, zdroj: aktuálně.cz