11. 5. 2005
V poslední době se v tisku několikrát objevily informace o plánu na výstavbu jednoho jezu na Labi v Děčíně. Ministerstvo dopravy se tak snaží reagovat na zamítavá stanoviska Ministerstva životního prostředí, správ chráněných krajinných oblastí České středohoří a Labské pískovce a nesouhlas více občanských sdružení i dalších institucí, zejména Nejvyššího kontrolního úřadu, s původně uvažovanou variantou dvou jezů v Prostředním Žlebu a Malém Březně. Ta nebyla prozatím prosazena z důvodu neprokázání ekonomické návratnosti a oprávněných obav z likvidace posledního přírodě blízkého úseku velké řeky na našem území.
Nově navrhovaná varianta se jeví jako kompromisní, protože přímo ovlivní menší část toku a měla by vyjít přibližně na polovinu z původně plánovaných 6 mld Kč. Jenže aby měla pro změnu plavebních poměrů na Labi stavba zásadní vliv, neobejde se bez následků. Mezi nejvíce negativní lze počítat přerušení biokoridoru vzácných vodních živočichů a narušení přirozených hydrologických poměrů toku, které umožňují existenci v České republice jedinečných a nenahraditelných společenstev obnažených říčních náplav.
Přestože je zatím projekt v počátečním stádiu projednávání a konkrétní výstupy ještě nejsou k dispozici, už samotné úvahy o stavbě jednoho jezu jsou na pováženou. V plánu je totiž dále výstavba nebo přestavba velkého překladiště v Děčíně, která představuje další výraznou investici do zázemí lodní dopravy. Jejich realizace nutně vede k otázce, zda v budoucnu nevznikne tlak na dostavbu i zbývajícího vodního stupně u Malého Března.
Současný ministr ŽP Libor Ambrozek deklaruje, že pokud se postaví jez Děčín, bude poslední novou stavbou na Labi. Pěkný slib, avšak nikterak závazný pro ministra budoucí vlády, kterou nejpozději příští rok sestaví s největší pravděpodobností ODS. Mám takový pocit, že tato nepříliš environmentálně naladěná strana udělá za Ambrozkovým příslibem Tlustou čáru.
Mgr. Karel Nepraš, člen krajské rady Strany zelených