19. 5. 2006

Záměr vybudovat na Labi plavební stupeň u Děčína a otázky splavnosti Labe byly tématem mezinárodní konference, která proběhla dnes v Ústí nad Labem pod záštitou europoslance za německé Zelené Milana Horáčka a předsedy Strany zelených Martina Bursíka. Na možnosti posoudit výstavbu jednoho jezu místo dříve uvažovaných dvou plavebních stupňů se dohodují ministerstva životního prostředí a dopravy. Jez v Děčíně by měl stát přes 3,5 miliardy korun. Čeští a němečtí zelení společně poukazují na ekonomickou náročnost a nenávratnost investice, která přesto nepřinese kýženou splavnost Labe pro nákladní lodě, neboť se na německé straně neuvažuje o kanalizování a intenzivním využití pro lodní nákladní dopravu navazujícího úseku Labe mezi státní hranicí ČR a Magdeburkem. Odpůrci jezů pak nevěří, že bude-li jeden jez postaven, nezůstane pouze u něj.

Geograf z Fakulty životního prostředí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Petr Jirásek prezentoval odbornou studii pod názvem

„Labská vodní cesta a její význam pro město Ústí nad Labem“. Z ní zcela jasně vyplynulo, že výstavba byť i jednoho jezu na Labi u Děčína je z hlediska návratnosti jednorázově vynaložených investičních prostředků ekonomicky neefektivní, protože z marketingového hlediska není po říční přepravě dostatečná poptávka. Říční přeprava mezi Německem a Českou republikou klesá i v důsledku proběhlé restrukturalizace průmyslu v nových spolkových zemích a v ČR.

Mluvčí Zelených pro životní prostředí v Saském parlamentu Johannes Lichdi potvrdil, že jez na dolním Labi na české straně nebude mít ekonomický smysl i proto, že německá strana neuvažuje o kanalizování a intenzivním využití pro lodní nákladní dopravu navazujícího úseku Labe mezi státní hranicí ČR a Magdeburkem. Klimatologové z Institutu pro výzkum následků klimatických změn v Potsdamu předpovídají snížení vodního průtoku v Labe o 20 % až 40 % kvůli snížení srážkových úhrnů v následujících letech a desetiletích. Johanes Lichdi informoval přítomné o tom, že Saský parlament zamítl záměr výstavby jezů na Labi.

Johannes Lichdi upozornil i na nebezpečí neposkytnutí prostředků z fondů Evropské unie v případě, že vlivy záměru výstavby budou mít negativní vliv na priority Evropské unie v ochraně životního prostředí, formulované

Zelení doporučují u nás stejně jako v Německu naopak rozvoj říční osobní dopravy, neboť tyto lodě nemají tak hluboký ponor jako pro dopravu nákladní. Záměr výstavby vodního stupně na dolním Labi zelení jednoznačně nepodpoří.

Kontakty a další informace:

Džamila Stehlíková
předsedkyně ústecké krajské organizace Strany zelených
mob. +420 724 207 917
dzamila.stehlikova@zeleni.cz

Přemysl Rabas
volební lídr Strany zelených v Ústeckém kraji
mob. +420 602 357 179