23. 7. 2010
V těchto dnech byla zveřejněna dokumentace vlivu plánované výstavby obchvatu místní části Strážky v Ústí nad Labem na životní prostředí. V rámci zjišťovacího řízení, které proběhlo v loňském roce, došla na krajský úřad celá řada připomínek dotčených orgánů, občanských sdružení i fyzických osob včetně zástupců Strany zelených. Jednou z nejzásadnějších byla žádost o posouzení varianty obchvatu, která by vedla zhruba o 200-250 metrů západněji oproti navrhovanému řešení. Tato varianta by totiž velmi pravděpodobně lépe ochránila jak místní obyvatele žijící v blízkosti uvažované trasy obchvatu, tak přírodovědně cenný lesní komplex, který se nachází při západním okraji Strážek. Ačkoli však o posouzení této varianty požádal mimo jiné i samotný krajský úřad, nebyla prozatím vůbec zpracována.
„Zpracovatel posudku zásadním způsobem nevyhověl tomuto požadavku a odvolává se na stávající územní plán města Ústí nad Labem, který počítá s jedinou variantou trasy obchvatu. Smyslem žádosti ale bylo právě posouzení variantního trasování s vědomím toho, že to územní plán zatím neumožňuje. Kdyby totiž ze studie vyplynulo, že varianta bude mít menší dopad na obyvatele Strážek a na životní prostředí , mohlo dojít k vytvoření alternativní trasy v nově vznikajícím územním plánu. Je přitom poměrně pravděpodobné, že by námi navrhovaná trasa byla v obou ohledech skutečně šetrnější,“ říká k problematice Karel Nepraš, zastupitel MO ÚL-město za Stranu zelených.
„Ze stejných důvodů jsme již i podali námitku, ve které požadujeme vymezení zmiňované šetrnější varianty právě v procesu přípravy nového územního plánu města Ústí nad Labem, který v těchto měsících probíhá. Prozatím jediná prosazovaná varianta má totiž řadu negativních dopadů. Její realizace sice lépe ochrání obyvatele střední části Strážek, ale část problémů přenese na lidi žijící při západním okraji obce. Trasování přes lesní celek navíc zásadním způsobem ovlivní cenný mokřadní ekosystém, ve kterém se mimo jiné vyskytuje i chráněná bledule jarní,“ doplňuje Irena Moudrá Wünschová, členka rady krajské organizace SZ Ústeckého kraje a zástupkyně veřejnosti jejímž jménem zelení podali námitky k územnímu plánu.
„Nyní nás ale bude především zajímat, jak se k (ne)vypořádání vlastní připomínky postaví Ústecký kraj, který je investorem obchvatu a sám si zpracování variantního zpracování vyžádal,“ uzavírá Nepraš.