13. 3. 2008

Plánovaným budováním komerčně industriálních zón u Žďárku a Knínic už v podstatě nic nebrání, ani územní plánování.


Výstavbě plánované průmyslové zóny okolo dálnice D8 u Knínic, Žďáru a Žďárku již téměř nic nestojí v cestě. Kraj ani ČIŽP,nebo okolní obce totiž nepožadují provedení tak zvané velké EIA. Tedyposuzování vlivů na životní prostředí.
Vyplývá to ze závěru zjišťovacího řízení, vyvěšeného na oficiálních stránkách informačního systému EIA, na adrese http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id= ULK405. Se závěrem například nesouhlasí ústečtí Zelení, kteří se v boji proti zóně silně angažují. „Vyplývá zněj například, že podle toho, jak je u Žďárku nastaven územní plán Libouchce, budou zde bez dalšího posuzování schváleny i jiné podobné stavby,“ uvedl zelený zastupitel Karel Nepraš.
Jinými slovy zde podle závěru řízení může na ploše 150 ha, rozkládající se na hranici CHKO, postupně vzniknout nová průmyslová zóna, která nijak zásadně neovlivní okolní krajinu, ani zdejší životní prostředí. To je dle Nepraše evidentní nesmysl. „Podobná vyjádření jsou značně naivní. Už vzhledem k umístění zóny, nahromadění a povaze chystaných stavebních
aktivit,“ dodal.
Obdobně se k tomu vyjádřil i předseda ústeckých zelených Dušan Oslej. Ten je též architektem. „Přestože zpracovatel počítá s výstavbou nádrží na zachycování srážkové vody, není v textu jeho Oznámení počítáno s dalším plánovaným hromaděním obdobných staveb u Žďárku a jeho okolí,“ řekl. Podle něj jsou betonové a asfaltové plochy obecnou příčinou
rychlého odtoku srážkových vod z území. „Řeknu-li to jinak, patří k častým příčinám vzniku povodní. Počítat se svedením dešťové vody do Klíšského potoka proto nelze bez přihlédnutí k dalším plánovaným stavbám v této lokalitě,“ řekl.
Další jejich připomínky se vztahují například k záboru zemědělské půdy. Doporučují také jiné umístění. Ve svém oficiálním prohlášení například navrhují, aby se celá zóna přemístila o 5 až 10 kilometrů dál, kde se nachází stovky hektarů území zdevastovaného povrchovou těžbou a
průmyslovou činností.
Ty podle Zelených mají vzhledem k dálnici podobně výhodné postavení jako Žďárek. Ale především by bylo umístění zóny sem svým dopadem na životní prostředí mnohem šetrnější. Výsledný efekt sledovaný investorem by přitom zůstal zachován.
Kritizují také nedostatečné zpracování emisí z dopravy. Zásadně požadují doplnění údajů o zvýšení prachové zátěže, upozorňují na vzácnou faunu a flóru. Svým přístupem ovšem podporují i většinu místních obyvatel. Ti s přeměnou území na industriální a komerční zónu také nesouhlasí. „Před dvěma lety nám říkali, že se bude stavět jen odpočívadlo pro kamiony, to ale mezi hlavní silnicí a dálnicí D8,“ uvedla jedna z místních Kateřina Tomková. „Jenže pak jsme se dozvěděli, že tam vznikne i supermarket a další stavby. Vím, že u dálnice je potřeba čerpací stanice a nějaká ta odpočívadla, ale nechápu, proč ji celou obestavit průmyslovou zónou.
Odešli jsme z Ústí kvůli smradu a on smrad brzy přijde za námi,“ posteskla si Tomková.
Kraj nepožaduje velkou EIA za předpokladu, že při stavbě budou dodržena všechna opatření k prevenci, vyloučení, snížení, popřípadě kompenzaci nepříznivých vlivů na životní prostředí. V tomto smyslu se vyjádřil v závěru zjišťovacího řízení.
Naopak za nezbytné považuje provedení aktualizace hlukové studie, přestože vycházela z údajů modifikovaných přepočtem na rok 2008 a změření skutečné místní hlukové zátěže v zasažených obcích. Požaduje také zjištění současného imisního znečištění ovzduší. Nejpozději ke stavebnímu řízení pak musí být předložena též hydrogeologická studie podle požadavků obce Libouchec.
Zároveň podle kraje musely být všechny dnes uplatňované námitky odborně posouzeny a uznány za akceptovatelné již při tvorbě územního plánu.

převzato z Ústeckého deníku