18. 5. 2005
Dnes vám přinášíme informace o parametrech plánovaného jezu v Děčíně, jak se nám je podařilo získat z ministerstva dopravy:
Vážený pane,
k Vašemu dotazu sdělujeme, že zlepšení plavebních podmínek na „dolním Labi“ realizací plavebního stupně Děčín je nové technické řešení, projednané předběžně Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí jako průchodný kompromis pro zabezpečení zájmů a povinností z hlediska plavebních potřeb i pro zabezpečení zájmů ochrany přírody a životního prostředí.
Samotný plavební stupeň Děčín bude situován v pl. km 98,98, tj. cca 700 m pod objektem tankovací stanice pro plavidla v Děčíně – Loubí. Předpokládaná cena je propočtena na 3,718 mld. Kč, včetně daně z přidané hodnoty (od r. 2004 ve výši 19 %). Zahájení realizace hlavních stavebních prací se předpokládá v listopadu 2006 a dokončení v průběhu roku 2010. Realizací stavby bude zajištěn v úseku od státní hranice se SRN po cca plavební km 90,0 v průměrně vodném roce při průtoku Q345 minimální ponor 1,4 m a ponor 2,2 m při průtoku trvajícím v roce alespoň 180 dnů (Q180).
Výstavbou jezu bude stabilizována horní hladina na kótě 124,50 m n.m. (při Q345 bude rozdíl dolní a horní hladiny 5,29 m, při Q180 bude rozdíl hladin 4,28 m a při maximálním plavebním průtoku, kdy v Ústí n. L. je na vodočtu 540 cm, bude rozdíl hladin 0,83 m). Délka vzdutí bude cca 9 km. Jez bude mít tři jezová pole hrazená ocelovými hydrostatickými sektory. Plavební stupeň bude vybaven dělenou plavební komorou 200 x 24 m na levém břehu s velínem na levé zdi komory a dvěma rybími přechody, jedním komůrkovým podél pravé zdi plavební komory a druhým – obtokovým kanálem na pravém břehu. Na obou březích bude provedena úprava biokoridoru.
S pozdravem
Darina Sedlářová, DiS.
Ministerstvo dopravy
odbor personální a organizační