2. 4. 2007
Transparentní, tedy průhledná samospráva, je jednou ze základních podmínek zdravého rozvoje demokratické společnosti. Politika je služba pro veřejnost, politici zastupují skupinu lidí podobného přesvědčení, a proto by měly být vytvořeny co nejlepší podmínky pro jejich kontrolu ze strany občanů.
Níže se pokusím nastínit, v čem situace v Ústí nad Labem pokulhává a jak by se daly existující neduhy řešit.
Obvykle s dvouměsíčním intervalem probíhá jednání zastupitelstva města Ústí nad Labem. V podobné frekvenci se konají také zastupitelstva jednotlivých městských obvodů. Relativně často tak mají občané možnost alespoň částečně ovlivňovat prezentováním svých názorů a postojů veřejné dění. Praxe však občas naráží oproti teorii na zásadní překážky.
Jednání zastupitelstva statutárního města Ústí nad Labem obvykle začíná již v deset dopoledne, což je pro většinu pracujících nedostupný čas. Přitom by stačilo pouze jednání posunout do odpoledních hodin.
Na přímou účast na zastupitelstvu se váže další obtíž. Když občan se zájmem o místní dění vyrazí na jednání, může si předem přečíst nejvýše jeho program. To je však žalostně málo a taková přítomnost na zastupitelstvu je proto neplnohodnotná. V průběhu jednání padají čísla prodávaných parcel nebo se diskutuje nad různými texty vyhlášek, ale bez materiálů před sebou se ve změti neúplných informací člověk prostě nemůže dost dobře orientovat. Poněkud paradoxně navíc působí praxe, že materiály jsou připravovány kromě zastupitelů i pro novináře, nikoliv však pro ostatní občany. Snadno řešitelné je přitom zajištění několika balíčků s materiály v kanceláři tajemníka, kde by si je v případě zájmu mohli občané vyzvednout. Samozřejmě by muselo dojít k vymazání údajů chráněných zákonem, například některých osobních dat, těch ale nebývá mnoho a informace by to již zásadně neomezilo.
Další kapitolou je potom možnost zpětné kontroly práce zastupitelů. Na solidních internetových stránkách města jsou dobře dostupné zápisy z jednání zastupitelstva. Jedná se ovšem pouze o strohý formální text obsahující jen přijatá usnesení. Nedozvíte se z něj poměr hlasů, kterým byl konkrétní bod přijat ani průběh diskuze, jež hlasování předcházel. I tady se nabízí vcelku snadné řešení. Každé jednání zastupitelstva by bylo nahráváno na digitální videokameru a v přímém přenosu vysíláno na internetových stránkách města, stejně jako v jiných městech ČR (např. v Praze). Vzniklý záznam by na webu zůstal umístěn jako další prostředek veřejné kontroly práce zastupitelů.
Osobně budu iniciovat zavedení zmíněných a dalších opatření podporujících otevřenost samosprávy občanům v zastupitelstvu centrálního městského obvodu. Věřím, že především zastupitelstvo statutárního města Ústí nad Labem, které operuje s největšími objemy veřejných prostředků, připraví podobné změny také.
Karel Nepraš,
zastupitel městského obvodu Ústí nad Labem – město za Stranu zelených