14. 4. 2010
Zelení chtějí být v konkurenci ostatních, zejména velkých stran vidět. Závodit v pompéznosti se ale nechystají. I kdyby podle lídra Ondřeje Lišky podobné peníze měli, do velkých mítinků by je neinvestovali.
Klíčové jsou podle lídra Strany zelených debaty s občany a internet. Ondřej Liška očekává, že typického voliče zelených osloví právě střídmost a upřímnost. A sem tam nějaký ten bigbít.
Na ústeckém náměstí jsme viděli dost skromné pojetí kampaně. Balónky letáky, jeden stůl, žádné ozvučení. Lidé se docela baví. Takto bude vypadat celá kampaň? Pódia nebudou?
Ne, pódia ne, na co pódia? Je to drahá záležitost, to nechť si dovolí velké strany, já jsem přesvědčen, že toto lidi od politiků neočekávají. Oni chtějí argumenty a věcnost, to, že před nimi stojí člověk, kterému mohou věřit. I kdyby to pódium bylo sebevětší, a stál na něm člověk, kterému nelze věřit, volič SZ toho člověka brát nebude. To je ten rozdíl mezi velkou stranou a námi. My stojíme voličům tváří v tvář.
Na to se věnují veškeré prostředky na kampaň zelených?
Ne, polovina těch peněz je určená i na internetovou kampaň, protože drtivá většina našich voličů ho dennodenně používá. To neznamená samozřejmě jen Facebook, to je pro mladší generaci, ale my chceme oslovit celé spektrum. Divil byste se, kolik důchodců dnes používá internet, my je tímto způsobem budeme kontaktovat.
Dalším způsobem, jak oslovovat voličskou základnu jsou různé návštěvy středních a vysokých škol, je to řetěz debat po celé republice, kde například řeším problémy ve školství. Oslovujeme aktivně učitele, neziskovky, lidi, kteří mají silné cítění pro veřejný zájem. To jsou přesně lidé, které bychom chtěli jako stabilní voliče zelených. Pódium za sto tisíc to nedokáže.
Bude na českých a moravských náměstích od zelených k vidění i něco jiného než stůl s balónky?
Ano, plánujeme předvolební koncerty v Praze a Brně, další kulturní akce budou i v menších městech. Ale pompéznost od SZ neočekávejte. Lidé přeci oceňují, když je kampaň přiměřená, necpe se jim do soukromí, když na ně ze všech stran neútočí podbízivá hesla. Oni naopak ocení střídmost a upřímnost, což dokonale vyjadřuje právě naše kampaň. Jsme skromní, zároveň jsme vidět a lidé vnímají, že za to nevyhazujeme miliony, protože se nesnažíme ohromit.
Jak jste na tom s billboardy?
Je jich naprosté minimum, tady v Ústí bude mít něco Martin Bursík, já mám něco v Praze. Musí tu ale být, strana, která nemá vůbec žádný billboard, není považovaná za relevantní. Naopak strana, která jich má příliš, naopak lidi znechutí.
Tedy střídmě, abychom byli ve veřejném prostoru vidět, ale opakuji, ta propast, která je mezi lidmi a politiky, se pomocí billboardů nepřekoná. My lidem vysvětlujeme, a já věřím, že minimálně pět lidí ze sta, kteří půjdou volit, dají hlas zeleným. A to mi stačí.
Kolik lidí z Ústecka podle vás dá hlas Martinu Bursíkovi a celé zdejší kandidátce SZ? Je tu obrovská konkurence…
Já to osobně tipuji na deset procent, právě kvůli naší koncepci pro kraj, která vychází z tradičně zelených témat. Tady budeme hodně úspěšní.
Autor: Petr Mašek, Parlamentní listy