26. 8. 2010
Krajský úřad v Ústí nad Labem vrátil k přepracování dokumentaci k připravovanému obchvatu obce Strážky. Důvodem byla aktualizovaná studie vlivu stavby na životní prostředí. Ta totiž ukázala, že se v místech nachází vzácné rostliny.
Dlouhá léta se noví obyvatelé i starousedlíci dohadují, kudy má obchvat vést. Když už se konečně zdálo, že je zvolená cesta konečná, jeho realizace se opět vzdaluje. Podle poslední studie by současná plánovaná trasa obchvatu zasáhla vzácný biotop. „Byla by poškozena skoro čtvrtina území, na kterém se vykytují vzácné rostliny,“ vysvětluje mluvčí krajského úřadu Magdalena Hanáčková. „Původní studie již nebyla aktuální a při novém průzkumu bylo na místě objeveno naleziště bledule jarní. Navíc jedna jediná varianta realizace takto zásadní stavby nám přišla málo,“ dodává Hanáčková. V případě, že by se kraj v budoucnu rozhodl obchvat postavit, měl by mít na stole hned několik variant. Ty se v současné chvíli teprve připravují.
Strážky se nacházejí na nejkratší cestě z Ústí do Německa. To je také důvod, proč obec trpí zvýšenou dopravní zátěží. Otázka obchvatu ovšem dělí místní na několik skupin. Někteří ho nechtějí vůbec, některým vadí trasa současné varianty a jiní s ní naopak souhlasí. Proti stavbě silnice, která odvede provoz z centra obce, vzniklo i Občanské sdružení Strážky. Podle Vlastimila Křižana ze Strážek se však jedná o menšinový názor. Většina obyvatel prý s nutností odvést provoz z centra obce souhlasí. Nicméně najdou se i názory, že doprava v obci s nedostavěnou dálnicí D8 nevzrostla. „Pro nárůst automobilové a kamionové dopravy není žádný logický důvod. Spojení s dálnicí je jednodušší ze severní části Ústí nad Labem u obce Český újezd,“ uvedla jako výtku k územnímu plánu Marcela Folková ze Strážek.
Na problematiku vedení trasy, která má ulevit provozu v obci Strážky, upozorňovala již dříve Strana zelených. Dušan Oslej, předseda ústecké pobočky strany, před časem upozorňoval, že krajina u obce se po letech zatížení těžbou začíná opět regenerovat. Oddálení výstavby obchvatu je nepříjemné pro všechny strany. Kraj začal před několika týdny budovat ve Skoroticích dva velké kruhové objezdy, které měly po dostavění obchvatu zmírnit zvýšenou dopravní zátěž.
Adam Carda
Usti.NaseAdresa.cz, 28. srpna 2010
Nedávné články k tomuto tématu:
- Obchvat Strážek nesmí být posouzen jednostranně (Karel Nepraš, 23.08.2010)
- Boj o obchvat Strážek: ten navržený vadí lidem a bleduli (Ústecký deník, 13.08.2010)
- Šetrnější varianta obchvatu Strážek nebyla posouzena (Strana zelených, 23.07.2010)
- Obchvat Strážek: námitka ke konceptu územního plánu Ústí nad Labem (Strana zelených, 25.02.2010)