23. 8. 2010
Vyjádření zastupitele Karla Nepraše k dokumentaci, která v rámci hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) posuzuje záměr výstavby silničního obchvatu Strážek.
Odbor životního prostředí a zemědělství
Krajský úřad Ústeckého kraje
Velká Hradební 3118/48
400 02 Ústí nad Labem
Ústí nad Labem, 16. srpna 2010
Věc: Vyjádření k oznámení záměru „D8 Výstavba obchvatu Strážky – Ústí nad Labem, silnice II/528“ podle § 8 odst. 3 zákona 100/2001 Sb.
Ve smyslu § 8 odst. 3 zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí podávám tímto vyjádření k dokumentaci „D8 Výstavba obchvatu Strážky – Ústí nad Labem, silnice II/528“, které bylo zveřejněno dne 20. července 2010 na úřední desce Krajského úřadu Ústeckého kraje.
- Za zcela zásadní nedostatek předkládané dokumentace považuji neposouzení vlivu variantního trasování obchvatu na životní prostředí, které přitom již požadovala řada občanů a sdružení, ale také Rada Ústeckého kraje v rámci vyjádření k textu oznámení záměru. Alternativní varianta, která by zasluhovala odpovědné posouzení, by mohla být vedena v oblasti lesního celku při jihozápadním okraji Strážek přibližně o 200 – 250 metrů západněji tak, aby se obchvat vyhnul nejcennějším partiím lesního porostu a zároveň ochránil před negativními vlivy dopravy zbývající obyvatele Strážek, kteří budou významně ovlivněni v současnosti připravovanou variantou záměru. Není logické, aby proti vůli vedení Ústeckého kraje, který je investorem (!) stavby, nedošlo k posouzení naznačeného řešení.
Zpracovatel dokumentace variantní řešení odmítl se zdůvodněním, že jiné než naznačené stávající územní plán města Ústí nad Labem neumožňuje. Smyslem žádosti ale bylo právě posouzení variantního trasování i s vědomím toho, že to územní plán zatím neumožňuje. Kdyby totiž ze studie vyplynulo, že varianta bude mít menší dopad na obyvatele Strážek a na životní prostředí, mohlo by dojít k vytvoření alternativní trasy v nově vznikajícím územním plánu.
Z toho důvodu požaduji dopracování dokumentace vlivu plánovaného záměru „D8 Výstavba obchvatu Strážky – Ústí nad Labem, silnice II/528“ podle zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí v tom smyslu, že dopracovaná dokumentace bude obsahovat posouzení v současnosti chystané varianty záměru a také alternativní varianty vedené v oblasti lesního celku při jihozápadním okraji Strážek přibližně o 200 – 250 metrů západněji proti stávajícímu záměru, která by patrně vhodněji ochránila jak obyvatele Strážek, tak přírodovědně značně hodnotnou horní část lesního porostu. - Závěrem si dovoluji upozornit na velmi důležitý výstup shrnující kapitoly E – Porovnání variant řešení záměru, která souhrnně tabulkově zhodnocuje vliv nulové varianty a zatím uvažované aktivní varianty. Jak se přímo v úvodním textu k této tabulce píše: „…vyšší hodnota představuje lepší stav nebo řešení“. Pokud porovnáme celý komplex posuzovaných charakteristik a sečteme jednotlivé bodové hodnoty, vyjde nám pro nulovou variantu součet roven číslu 101, pro variantu aktivní pak 100.
Z tohoto závěru tedy přímo vyplývá, že navrhovaná aktivní varianta se jeví jako k realizaci méně vhodná, jelikož její celkový vliv na posuzované aspekty hodnocení je horší než vliv nulové varianty!
Chystaný záměr výstavby obchvatu Strážek se dostává do významného střetu jak se zájmy ochrany přírody, tak se zájmy zdejších obyvatel, kteří budou přímo ovlivněni jak výstavbou, tak vlastním provozem na plánovaném obchvatu. Za nejvýznamnější negativní vlivy lze označit plánovanou demolici dvou objektů č. p. 39 a likvidaci nejcennější části lesního mokřadu při jihozápadním okraji Strážek s bohatou populací chráněného druhu bledule jarní (Leucojum vernum) na jediném přirozeném stanovišti v území katastru města Ústí nad Labem.
Z výše uvedených důvodů je podle mne nanejvýš nutné dopracování dokumentace vlivu plánovaného záměru „D8 Výstavba obchvatu Strážky – Ústí nad Labem, silnice II/528“ podle zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí v tom smyslu, že bude obsahovat kromě posouzení v současnosti chystané varianty záměru také přinejmenším jednu další alternativní variantu obchvatu vedenou v oblasti lesního celku při jihozápadním okraji Strážek přibližně o 200 – 250 metrů západněji proti stávajícímu chystanému záměru. Je pravděpodobné, že by varianta od obce vzdálenějšího obchvatu byla vhodnější jak z hlediska vlivu na obyvatele Strážek, tak z hlediska dopadu na přírodovědně značně hodnotnou horní část lesního porostu.
Mgr. Karel Nepraš
zastupitel MO Ústí n. L.-město za Stranu zelených