20. 6. 2010
Výběr z on-line rozhovoru s Karlem Neprašem, členem zastupitelstva městského obvodu Ústí nad Labem-město za Stranu zelených.
Marian Páleník: Karle, čím to podle Tebe je, že má SZ stále tak málo voličů a ke všemu jich ještě pořád ubývá? Co hodlají SZ a Ty osobně udělat pro to, aby se tento trend zastavil? Děkuji za odpověď.
Zdravím tě Mariane, SZ si na vládní úrovni způsobila řadu problémů sama, ale bohužel bych řekl, že k nám byli voliči navíc o něco přísnější, než bývají k velkým stranám, přestože se někdy dopouštějí daleko šílenějších věcí. Naším úkolem je ten fakt přijmout a pokusit se navázat na to dobré. Zelení v Ústí i já osobně se snažíme nejméně poslední čtyři roky pracovat v komunální politice tak, abychom se za naše kroky nemuseli stydět. Komunikujeme se všemi občany, kteří se na nás obrací, a pokud je to v souladu s programovými cíli, snažíme se jim různými způsoby pomáhat v jejich problémech. Věřím, že v komunálních volbách se naše aktivity, které nejsou nárazové, ale dlouhodobé, ve výsledcích promítnou a to bude naše i moje pomoc k posílení SZ.
Jana: Proč nekandidujete opět v komunálních volbách? Jste nedostal důvěru?
Vážená paní jano, v komunálních volbách budu usilovat o jedno z předních míst na kandidátce Strany zelených do zastupitelstva města Ústí nad Labem. Z toho důvodu (a na to asi narážíte) nebudu kandidovat do obvodního zastupitelstva centrálního městského obvodu, kde jsem zatím zastupitelem. Jednak mi připadá přílišné kumulování funkcí jako nevhodné, protože prostě pak reálně hrozí, že na některou z nich dotyčný nebude mít dostatek času, dále podporuji v SZ myšlenku zapojení co největšího počtu lidí do politiky. Takto dostanou prostor další.
Petr Brázda: Pane zastupiteli, rád bych vás požádal o spolupráci při urychlení dokončení dálnice D8. Mohli by experti vaší strany dát stanovisko k neustávajícím obstrukcím ekologických aktivistů? Ano, trasa D8 mohla být mnohem citlivější k Českému středohoří, ale k dokončení chybí poslední 4 km. A je asi nepravděpodobné, že by se stavba nedokončila. Maximálně se oddálí její dokončení. Dnes už se hovoří i o termínech za horizontem 2012. Myslím, že by stálo za to spíše začít spolupracovat, aby zásah do přírodního prostředí, který s sebou stavba nese, byl ukončen a biotopy se stabilizovaly.
Vážený pane Brázdo, děkuji za dotaz. Jak jsem naznačil ve stručné předchozí odpovědi, skutečně SZ uvažuje o nějakých krocích, které by pomohly současnou situaci účinně vyřešit. Vaši výzvu ještě krajskému vedení SZ předám. Můj osobní názor je ten, že v současné době by již dálnice D8 měla být dokončena v rozestavěné variantě, protože ekonomicky je jiné řešení zřejmě neúnosné. Na druhou stranu se však domnívám, stejně jak píšete i Vy, že zvolená varianta je krajně nepříznivá z hlediska vlivu především na krajinu Českého středohoří, které tak mimo jiné přinejmenším v částech přiléhajících k dálnici ztratí část svého potenciálu pro turistický ruch. Kdyby byla od počátku vůle ke kompromisu (a kompromis by to stále byl, protože v CHKO se ze zákona dálnice stavět nesmí) v podobě varianty dlouhého tunelu, dálnice by zřejmě byla před dokončením.
Erik: Co říkáte na OC Forum? Chodíte tam nakupovat a parkujete tam? A co na lanovku?
Vážený pane Eriku, podle mne je obchodní centrum Forum velké břemeno hlavně pro budoucí generaci. Bylo postaveno jako obrovský téměř jednolitý blok, který zabírá mnoho původních domovních bloků a až začne stárnout obávám se, že bude velmi obtížné najít někoho kdo bude mít stamiliony na jeho rekonstrukci. Je to příklad jednoznačného podlehnutí vedení města momentálním zájmům soukromého investora. Nebyl bych vůbec proti členitější a pestřejší zástavbě těch ploch, ale současné řešení mi připadá do budoucna rizikové. Ve Foru jsem již několikrát byl, pravidelně tam nakupovat ale nechodím a nikdy jsem tam neparkoval, protože po městě jezdím z velké většiny veřejnou dopravou. K lanovce jenom stručně. Já jí nepřeji neúspěch a nebyl bych zřejmě proti, kdyby ji chtěl postavit soukromý investor, jak zpočátku bylo i naznačováno. Bohužel, současný stav, kdy projekt investuje město, které lanovku posléze zahrne zřejmě pod Dopravní podnik, může podle mne způsobit ještě vyšší ztrátovost DP a v konečném důsledku horší kvalitu významnější veřejné dopravy v Ústí.
Lída: Hrozí Ústí nějaká ekologická katastrofa?
Vážená paní Lído, no to kdybych věděl s jistotou, tak asi hned uteču :-). Já doufám, že velká ne, i když rizikové provozy se tu samozřejmě nachází a zcela vyloučit nejde nikdy nic, i když je pravděpodobnost třeba mizivá. Větší reálnou katastrofou jsou plíživé problémy s kvalitou ovzduší, která způsobuje prokazatelně vysoký výskyt astmatu u dětí a vysoký výskyt rakoviny plic. Na vině je jednak orientace regionu na těžbu, ekologicky náročný průmysl a neobnovitelnou energetiku, ale také rychle rostoucí individuální doprava.
Majda Malá: Dobrý den, vypadáte docela mladě :-). Jak jste se vůbec dostal do této politiky? A v kolika letech?
Vážená paní Malá, mladě na fotografii vypadám asi i proto, že je asi čtyři roky stará, nyní mi je 30 let a vlasy už mám nakrátko, protože holt trochu prořídly :-). Do Strany zelených jsem spolu s několika kamarádkami a kamarády vstoupil v roce 2003, takže ve 23 letech. Důvodem byla touha změnit svět k lepšímu, na čemž momentálně intenzivně pracujeme.
Majda Malá: A ještě malý dotázek… vypadáte jako člověk, co rád trampuje, stanuje nebo tak něco podobného. Kam se vydáte na dovolenou? Tady v ČR, nebo zahraničí?
Děkuji za doplňující dotaz. Na vandry jsme s kamarády jezdili asi od šestnácti hlavně do Labských pískovců a na Roverky. Každý rok o prázdninách jsme prošli některé pohoří na Slovensku a oblíbili jsem si také bulharské hory, kde jsem byl třikrát. Letos to s dovolenou ale nebude u nás doma tak dobrodružné, protože máme doma čtyřměsíčního klučinu. Velkou výhodou ale je, že je to nejlepší kluk na světě, takže si myslím, že to bude prima léto. Budeme asi hlavně chodit po výletech v Českém středohoří a blízkém okolí.
Celý přepis on-line rozhovoru s Karlem Neprašem najdete na stránkách Ústeckého deníku. Více o Karlu Neprašovi zjistíte v jeho profilu.