2. 2. 2006
Reakce na článek v MF Dnes „Krajský úřad vypověděl smlouvu největšímu dopravci v regionu“.
Ústecký kraj se stále potýká s problémy s veřejnou dopravou. Jednou jsou to vlaky, jindy zase autobusy. Jako hlavní příčina je většinou prezentován nedostatek finančních prostředků a problémy ohledně prokazování ztrátovosti, případně ziskovosti jednotlivých tratí / linek. Pes je ale zakopán jinde – Ústecký kraj je totiž jeden z mála, který neřeší veřejnou dopravu integrovaně.
Pokrokové řešení by mohlo vypadat nějak takhle: definuje se nejdelší vzdálenost obcí od jednotlivých tratí / linek a určí se minimální počet spojů do každé obce za den, rovnoměrně rozprostřených do celého dne. Při tvorbě řádů se dohlédne na zajištění časové návaznosti a pro celý kraj se zřídí jednotné a zároveň přestupní časové jízdenky. Na jednotlivé trasy se potom vypíší výběrová řízení a vyberou se nejvýhodnější z předložených nabídek; dopravcům se přitom kraj zaváže uhradit případné ztráty na jednotlivých tratích / linkách (což bude snadno sledovatelné, protože každá trasa je provozována nezávisle).
Vydělali by na tom všichni, především pak občané Ústeckého kraje. Jenže k takovému kroku musí být především politická vůle.
Jiří Škoda
Místopředseda krajské organizace Strany zelených