8. 9. 2012
Zajímavý doklad regulačního účinku ceny parkovného na počet aut, která v centru města parkují, nabízí léto 2012 v Teplicích. Tamní magistrát ukončil spolupráci s provozovatelem parkovišť a nového zatím nevybral, a tak se ve městě parkovné neplatí, informoval Český rozhlas Sever a Teplický deník. V důsledku toho teplické centrum zahltila parkující auta.
Jde o pěkný podnět k přemýšlení nad tím, že individuální automobilová doprava, zejména v centrech měst, není jako proud vody, jemuž je nutné s pokrčením ramen dát potřebný prostor, ale spíš jako plyn, který se rozpíná a smršťuje podle toho, kolik dostane prostoru, jak tvrdí Todd Litman z VTPI. Má tedy určitě smysl snažit se vhodně regulovat dopravní nabídku.
Když je teď v centru Ústí nad Labem možné zaparkovat v několika parkovacích garážích (ty u nádraží jsou téměř pořád prázdné), byl bych pro zdražení parkovného v ulicích centra, popřípadě přímo pro rušení některých parkovacích míst. Účinky takových opatření by mohly vést ke zklidnění a zlidštění města a k získání prostoru pro pěší, zeleň, lavičky. Nestálo by to za to?
Hezký zbytek léta přeje,
David Daduč