10. 9. 2006

Ústí nad Labem čekají v následujících letech rozsáhlé rekonstrukce centra města. Nezbytným
jevem, který je bude provázet, bude zánik několika stovek parkovacích míst. Zelení chtějí právě tento okamžik využít k tomu, aby se posílila role hromadné, cyklistické a pěší dopravy na úkor automobilové. Prosazujeme proto navýšení počtu spojů na jednotlivých linkách MHD, výstavbu cyklostezek na území celého města a zachování
pěších zón v centru.

DOPRAVA NEJSOU JEN AUTA

Strana zelených si klade za cíl, aby si občané města dobrovolně volili pro cestu do zaměstnání městskou hromadnou dopravu, protože jim nabídne levný, pohodlný a rychlý způsob přepravy. Většina cest automobilem je v současné době uskutečňována na velmi krátké vzdálenosti, veřejná doprava může v tomto směru představovat kvalitní
alternativu. K tomu je ale nutné nejprve srovnat podmínky na trhu s dopravou. Občané by měli mít právo vybrat si z rovnocenných nabídek – zatímco dnes je MHD volba pro ty, co si nemohou cestu vlastním automobilem dovolit, v budoucnu by měla být vyhledávaným způsobem přepravy.

Základem pro změnu je dostupnost veřejné dopravy. Počet spojů na linkách MHD navýšíme ze čtyř na pět, v dlouhodobém horizontu na šest za hodinu. Zoptimalizujeme
trolejbusovou síť – občané musí mít k dispozici kvalitní spojení v kteroukoli denní dobu, jedině tak nebudou sahat při dopravě do centra po automobilech. Jízdné zjednodušíme
ze tří na dvě základní jízdenky – půlhodinovou přestupní za 10,- a hodinovou
přestupní za 15,- Kč. Zlevněné jízdné nabídneme i studentům středních a vysokých
škol.

Jsme rovněž nakloněni investicím do celého systému MHD, mezi něž patří například zkulturnění zastávek, vybavení zastávek úplnými informacemi včetně cizojazyčných, úprava zastávek pro zajištění bezbariérového přístupu a nákup nových vozů.

Strana zelených bude pracovat na propojení MHD se systémy meziměstské autobusové
a vlakové dopravy (zastávky, jízdenky, návaznost), Ústecký kraj je jeden z mála, který neřeší veřejnou dopravu integrovaně.

VÍCE PROSTORU PRO CYKLISTY A PĚŠÍ

Cyklistům dluží město mnoho – jediná cyklostezka ve městě vede po pravém břehu Labe a má pouze rekreační charakter. Zelení ale vnímají cyklodopravu jako plnohodnotný
způsob přepravy, proto prosazujeme výstavbu stezek, popřípadě vyznačení zvláštních pruhů pro cyklisty v celém prostoru silniční sítě, a to především na úkor silnic, ne chodníků. Zaměříme se zejména na základní páteřní trasy centrum – Všebořice
s budoucím propojením do zdejších rekultivovaných oblastí, centrum – Předlice s výhledovým napojením na rekreační zónu jezera Milada, centrum – Vaňov a jejich napojení na cyklostezku podél Labe na střekovské straně. Vpustíme také cyklisty do centra, u městských objektů necháme vybudovat stojany na kola.

Jsme důrazně proti rušení pěších zón a zón bez aut v centru města. Prostor ve městě není neomezený a není jediný důvod, proč by měl být celý k dispozici pouze automobilům.
Osobní doprava s sebou přináší řadu problémů – zvyšuje hlukovou zátěž, znečišťuje
prostředí, silniční infrastruktura ničí po dlouhá léta utvářený charakter města.

Budeme proto prosazovat obnovení pěších zón v centru, navážeme dialog s velkými institucemi v městském centru jehož výsledkem by mělo být zajištění náhradních způsobů
dopravy pro jejich zaměstnance.

Rozpočtovou politikou chceme podpořit uspořádání uličního prostoru tak, aby byla obnovena rovnováha mezi všemi jeho funkcemi, které se v něm mají odehrávat.

KAMIONY NA KOLEJE!

Strana zelených dlouhodobě prosazuje řadu opatření k přesunu dálkové dopravy ze silnic na železnici. Všechna by měla přispět ke zmírnění dopadů otevření úseku dálnice D8 od Trmic ke státní hranici.

Stáhnout dopravní program, formát PDF, 80 kB