23. 9. 2009

Členové Strany zelených včera v Ústí protestovali proti otevření části Masarykovy ulice do centra města pro auta. Zástupci radnice tvrdí, že jen plní přání řidičů. Téměř celá Masarykova ulice už je průjezdná.

Několik hlídek městských strážníků se včera před desátou dopoledne sešlo u rušné křižovatky Masarykovy ulice s přípojkou na Špitálské náměstí v centru krajského města. Deset policistů bylo připraveno zasáhnout proti skupince pěti lidí z ústecké Strany zelených, kteří se tu chystali instalovat vlastní dopravní značku se zákazem vjezdu.

Akce však nakonec proběhla pokojně, politici nijak nepřekročili zákonné normy – transparent, který si sem přinesli, připomínal skutečnou dopravní značku spíše symbolicky, navíc ho po celou dobu jen drželi v rukou a nikde ho natrvalo neupevnili. Bojují ale za to, aby byl v dohledné době automobilům vjezd na frekventovaný stočtyřicetimetrový úsek od odbočky na Špitálské náměstí až po křižovatku s Pařížskou ulicí skutečně zakázán. Vadí jim totiž, že se tu tvoří v dopravních špičkách kolony, v nichž nabírají zpoždění vozy městské hromadné dopravy.

SZ: Auta tady nechceme
„V dolním úseku Masarykovy ulice se tvoří dlouhé kolony aut, které výrazně zpožďují vozy veřejné dopravy, a to zejména v době dopravní špičky. Proto by tu měla být instalována dopravní značka zákaz vjezdu všech vozidel, a to s výjimkou pro městskou hromadnou dopravu a cyklisty. Nevidíme důvod, proč by auta měla jezdit zrovna touto ulicí,“ uvedl Karel Nepraš, člen zelených a zastupitel za centrální městský obvod.

Dodal, že instalace symbolického zákazu vjezdu je součástí Evropského dne bez aut, který připadá právě na 22. září.

Ústečtí zelení dlouhodobě kritizují, že vedení města přivádí do centra stále více aut, místo aby se mu od této zátěže snažilo spíše ulevit. Úsek Masarykovy ulice podél Smetanových sadů, který chtějí pro motoristy znepřístupnit, je přitom pro auta otevřený teprve několik měsíců. Podle vedení města si to vyžádali sami řidiči.

Radnice oponuje
„Dostali jsme stovky podnětů od motoristů, kterým ten zákaz vjezdu připadal nesmyslný. Je nelogické dojet sem (na křižovatku s uliční spojkou na Špitálské náměstí – pozn. red.) a tady ten úsek objíždět. Ty kolony teď vznikají tady, ale dokud tu byl zákaz vjezdu, vznikaly jen o kus výš. Město kdysi nebylo pochopitelně stavěno pro takový objem dopravy, který dnes je. Podobné problémy mají všechna velká města – zácpy tu jsou a budou. Nemůžeme lidem nařídit, aby v dnešní době nejezdili autem,“ sdělil mluvčí ústeckého magistrátu Milan Knotek.

Podle zelených je ale dopravní situace v centru města neúnosná a individuální automobilová doprava by měla být svedena jinam. „Město to řeší nevhodně a problémy spíše přidělává. Jeho úkolem je nastavit takové parametry, aby centrum bylo klidné a dalo se v něm žít. Magistrát sice dostal mnoho žádostí o zprovoznění tohoto úseku, zapomíná ale na ty tisíce lidí, kteří tu denně projedou v trolejbusech či autobusech,“ podotkl Nepraš s tím, že ve městě by se měly podporovat zejména takzvané trvale udržitelné formy dopravy, jako je právě městská hromadná doprava, pěší doprava nebo cyklistika. „To se v Ústí ale neděje,“ dodal.

Upozornil také na to, že automobily se do centra Ústí přivádějí i přes nesouhlas dopravních odborníků. „Já se kloním spíše k tomu, aby centrum města bylo vymezeno pro chodce, cyklisty a městskou hromadnou dopravu – vzhledem k bezpečnosti chodců či lidskému zdraví,“ vyjádřil se šéf ústecké dopravní policie Karol Kočárek. Odvádění dopravy z městských center je v současnosti trendem v řadě evropských měst.

Zelení však odmítají, že by byli pro úplné zablokování ústeckého centra pro motoristy. Jezdit by sem měli ale jen ti, kteří to nutně potřebují. „Pokud řidiči Ústím jen projíždějí, nemusejí podle nás využívat tuto silnici, mohou najet na takzvaný malý obchvat – Panskou ulicí směrem na Malou Hradební a dál ke kruhovému objezdu pod Větruší. Do centra by autem měli dojet jen ti, kteří to opravdu potřebují, například imobilní lidé či senioři. Nepovažujeme za dobrý trend, aby každá ulice v centru byla lemována zaparkovanými auty. Pak už tu nezbývá místo pro cyklisty, ale ani pro stromy,“ popsal Nepraš.

Zelení by také podpořili zjednosměrnění Masarykovy ulice. „To je názor zelených, město to zatím nepřipravuje,“ reagoval Knotek.

Zelení v čele s Neprašem poslali na dopravní odbor magistrátu oficiální žádost, aby v popsaném úseku Masarykovy ulice bylo změněno dopravní značení a začal tu platit zákaz vjezdu. „Čekáme na rozhodnutí, míček je nyní na jejich straně,“ řekl Nepraš.

„Žádost projde standardním procesem, rozhodnutí úředníků zatím nelze předjímat,“ sdělil Knotek.

Transparent zelených připomínající dopravní značku včera zakazoval vjezd do daného úseku jen symbolicky a měl především upozornit na problém. „Nemáme za cíl imitovat dopravní značku. Jsme si vědomi, že by to bylo porušení zákona,“ komentoval Nepraš vzhled transparentu – pruh, který je na kruhové zákazové značce vždy červený, měl v podání ekologů zelenou barvu. Kdyby si přinesli skutečnou dopravní značku a snažili by se ji někde upevnit, hrozila by jim až třísettisícová pokuta.

LUCIE CHLEBNÁ
Mladá fronta DNES – severní Čechy
23. září 2009

_________________
Poznámky:
Text žádosti, kterou zelení podali v této věci na ústeckém magistrátu, si můžete přečíst zde.
Další články o happeningu ústeckých zelených na Evropský den bez aut najdete v Ústeckém deníku a v Ekolistu.