14. 12. 2007

Ústí nad Labem/ Město Ústí nad Labem je řazeno mezi oblasti s narušeným životním prostředím. V posledních letech se přitom nedaří situaci zlepšovat, ale dochází naopak k dalšímu zhoršování stavu ovzduší.

Škodlivin přibývá

Hodnoty znečišťujících látek, například polétavého prachu či oxidu siřičitého a oxidů dusíku, v ústeckém ovzduší v posledních dvou letech rostou. „Množství vypouštěných znečišťujících látek dosáhlo 12, 3 tisíce tun v roce 2006,“ uvedl tiskový referent magistrátu Václav Groulík. Znamená to zhruba čtvrtinový nárůst oproti roku 2004. Údaje za rok 2007 nejsou dosud vyhodnoceny. O zvyšování zátěže hovoří i Strategický plán rozvoje města do roku 2015. Mezi největší znečišťovatele ovzduší patří firmy Dalkia a ENERGY. Znečištění polétavým prachem ve městě pak mají na svědomí hlavně intenzivní stavební činnost, práce v kamenolomu Mariánská skála a rostoucí dopravní zatížení. Zpráva ministerstva životního prostředí (MŽP), jež byla nedávno přednesena vládě ČR, dospěla v souvislosti s prachem k alarmujícím závěrům. Děti, které žijí v podobných prašných lokalitách, totiž až pětkrát častěji trpí záněty průdušek, než jejich vrstevníci v místech s ovzduším čistším. Vyšší je zde také kojenecká úmrtnost. Dospělí lidé v krajích s vyšším znečištěním též mnohem častěji umírají na onemocnění srdce a cév, velmi pravděpodobná je i úmrtnost na rakovinu plic.

Nedostatečná opatření

Město má několik možností, jak tlačit na omezování prašnosti. „Například vyjadřování v rámci procesu EIA. To znamená nutit investory, aby využívali účinná odlučovací a odsiřovací zařízení,“ pokračoval Groulík. Dále se může vyjadřovat během řízení o vydávání integrovaných povolení současnýmprovozům. „A to s požadavky na maximální snižování koncentrací znečišťujících látek ve výstupním plynu a výkon státního dozoru nad územním plánováním i stavební činností,“ dodal Groulík. Samozřejmostí by měl být úklid volných ploch a komunikací. Podle ekologů a zelených ale město své možnosti nevyužívá. „Asi nejhorším problémem je populistická podpora individuální dopravy,“ myslí si třeba Karel Nepraš, opoziční zastupitel za Stranu zelených. „Pokud budeme neustále pouštět do centra automobily, tak se prašnost nesníží. Nyní se zároveň zvyšuje jízdné a snižují dotace MHD. To nemůže dopadnout jinak, než dalším nárůstem individuálního automobilového provozu.“ Dle jeho názoru město postupuje velmi chabě. „Když se u každé stavby v centru vzmůže pouze na požadavek vybudování dalšího parkoviště, tak to problému nepomůže. Ještě horší je, že se na prachové částice navazují mnohé další škodliviny. Společně pak nadělají v lidském organismu daleko větší paseku, než každá samostatně,“ dodal Nepraš.

Zdroj: Ústecký deník