27. 11. 2006

Nedávno mi jeden novinář vyprávěl o vrcholu konzumní společnosti, který kdy zažil. Navštívil obří nákupní a zábavní centrum Lotte World v jihokorejském Soulu.

Pod umělou střechou je několikapatrový umělý svět. Nejníže je ledová plocha na bruslení. Nad tím umělé jeskyně, umělé skály a umělé stromy. Můžete se bez obav, že zmoknete, vydat na umělou procházku. Občerstvení? Na co si vzpomenete. Můžete se tu i „proletět balónem“. Balóny jsou připevněny přímo pod střechou na kolejnicích, nad vším tím novodobým blázincem.

Rodiny tam jezdí – jak jinak než auty – trávit celé víkendy. „Oslavte narozeniny u nás!“, proč byste je měli slavit s přáteli? To není legrace. To je trend. Postmoderní přepych.

A tady odložte děti

Pomalá, nenápadná proměna společnosti, aniž si to společnost uvědomuje. Lidé, místo aby vyrazili do přírody, na výstavu, zasportovat si nebo na návštěvu, tráví celý den v nákupním centru.

Tesco, Ahold, Lidl, Globus, Interspar a kdoví, jak se všechny tyhle chrámy nákupů a konzumu jmenují. Obrovský výběr. Zboží v akci. Parkoviště zdarma. Vše na jednom místě a k tomu koutek pro odložení dětí.

O tom, že hypermarketům padly za oběť hektary krajiny, že rapidně vzrostla kamionová doprava a zátěž životního prostředí, nikdo nepřemýšlí. Co je cílem hypermarketů? Zničit konkurenci obchůdků a menších prodejců a převzít jejich zákazníky. A daří se jim to.
Ve Velké Británii zlikvidovaly čtyři řetězce Asda, Sainsbury, Tesco a Safeway padesát tisíc prodejen. Jak asi vypadá statistika u nás v České republice? Navíc hypermarkety dováží levnější potraviny kamiony či letadly z celého světa. A přirozeně tím vytěsňují z trhu domácí produkci potravin.

Ekonomové nám vysvětlí, že se hypermarkety chovají tržně, ve prospěch zákazníka. Jejich hlavním cílem je přece minimalizovat cenu potravin. Ne tak úplně. Hypermarkety ceny potravin neminimalizují, ale externalizují. Doprava potravin kamiony přes celou Evropu zatěžuje životní prostředí, ničí silnice, ruší lidi ze spánku a zamořuje vzduch zplodinami.

Lze to ale i jinak. Třeba příště vyhledat v obchodu vejce z chovu na podestýlce (od „veselých slepic“) místo standardních vajec z klecových chovů. To je první krok na cestě k poznávání světa biopotravin. To není umělý, ale reálný, živý a zdravý svět. Stojí za zkoušku.

Martin Bursík, předseda Strany zelených