22. 5. 2007
Praha – Lidé v nich utrácejí stovky miliard korun a mají jich už dost. Další supermarkety, diskonty ani hypermarkety ve svých městech nechtějí.
Proti stavbě nových prodejen se vyslovily čtyři pětiny dotázaných. Vyplývá to z průzkumu agentury Respond & Co. Řetězce přitom expanzi plánují. Cítí rezervy hlavně v menších městech s několika tisíci obyvateli, kde zatím hodně lidí nakupuje jen v menších nezávislých prodejnách.
Největší nechuť k novým prodejnám mají lidé ve středních Čechách. Jasné ne jim v průzkumu řeklo přes 93 procent z devíti set dotázaných. Druhým regionem, který se nejzáporněji vyjádřil proti obchodům, byla severní Morava. Nejvíce nové obchody odmítají lidé ve věku 50 až 59 let.
„Výsledky našeho průzkumu podporují tvrzení, že obyvatelé ČR jsou již nasyceni hustotou prodejen obchodních řetězců a nevyžadují další výstavbu, protože stávající stav je pro ně dostatečný,“ komentoval údaje ředitel agentury Respond & Co Ondrej Gažík. Sedmi procentům dotázaných Čechů by ale naopak nevadil nový supermarket, 6,4 procenta respondentů hypermarket a 1,6 procenta účastníků průzkumu si přeje mít poblíž svého domova novou diskontní prodejnu.
V mnoha českých a moravských městech se ale proti dalším prodejnám obchodních řetězců bouří lidé a některé radnice již daly stavbě nových obchodů červenou. Řetězce přitom stále sílí, zejména ty nejsilnější. Pro zvýšení svých tržeb a podílu na trhu mají na zákazníky připravena další lákadla.
Jedenáctka největších obchodních řetězců na konci loňského roku v Česku podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod provozovala 1126 supermarketů, hypermarketů, diskontních prodejen a obchodních domů. V roce 2005 jich bylo 1045.
Moderních obchodů bude v Česku nadále přibývat. Obchodní řetězce již mají obsazena velká města a nyní se podle analytika Zdeňka Skály z Incomy Research více zaměří i na menší obce. „Dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen. Expanzí mezinárodních společností je totiž zatím málo pokrytá oblast menších obcí pod 5000 obyvatel a také vnitroměstský prostor,“ upozornil Skála.
Do menších měst, která dosud byla doménou především diskontních prodejen, míří i další obchodní řetězce, například Tesco či Interspar.
Zdroj: www.aktualne.cz