25. 2. 2010
Navrhovaná koncepce silniční dopravní infrastruktury formuje podmínky pro výstavbu dílčích dopravních staveb, které by měly fungovat buď jednotlivě, anebo jako částečný obchvat centrální části města. Jde zejména o tyto navržené stavby (některé ve variantách A a B): tunelové řešení silnice v ulici Sociální péče, tunelové propojení Bukova s ulicí Jateční, propojení ulic Jateční a Žižkova za pomoci mostu přes Bílinu a železniční trať, tunelové propojení Žižkovy ulice s Vaňovem, mostní propojení Vaňova a Střekova, tunelové propojení Střekova a Olšinek a mostní propojení Olšinek s Krásným Březnem.
Katastrální území: Bukov, Klíše, Ústí nad Labem, Hostovice, Střekov, Svádov, Krásné Březno
Čísla pozemkových parcel: Rozsáhlá problematika týkající se velkého množství parcel
Doplňující popis: Hlavní dopravní stavby navržené v Konceptu ÚP: částečný obchvat centra a tunel v ulici Sociální péče
Námitka
Požadujeme vypracování nulové varianty zamýšleného dopravního obchvatu centra, případně doplněné o návrhy drobnějších úprav silniční infrastruktury, které by omezily dopravní zatížení centra města, a důkladného zhodnocení výhod a nevýhod, přínosů a rizik variant výstavby a nevýstavby navržených částí zamýšleného obchvatu, a to v kontextu nově zprovozněných, dokončovaných a plánovaných významných silničních a dálničních tahů v okolí města.
Odůvodnění
Navrhované rozšíření silniční dopravní infrastruktury v konceptu územního plánu jako jediné vyvolává dojem vizionářského rozmachu. Navrhované dopravní stavby slibují řadu přínosů, a to jednotlivě i jako celek. Znepokojují nás však jejich negativa a rizika, která mohou nad jejich přínosy v mnoha případech převážit. Jsme přesvědčeni, že u takto zásadních a finančně náročných projektů je nutné zastupitelům města předložit i nulovou variantu.
Hlavním zdůvodněním zmíněných dopravních staveb je snaha dopravně odlehčit přetíženému centru města, což je v souladu s požadavkem zadání územního plánu. Koncept územního plánu však nenavrhuje žádné kompenzace ve smyslu úspory prostoru a zklidnění dopravy v centru. V centru města naopak vznikají velká prodejní centra koncipovaná tak, aby přitahovala osobní automobilovou dopravu, proběhla renovace silnice v ulici Malá Hradební, kapacitně se rozšiřuje silnice v ulici Přístavní, koncept územního plánu počítá s více než dvěma tisíci nových parkovacích míst v centru.
Vzniklá situace by mohla být silnou pobídkou k zintenzivňování individuální automobilové dopravy (IAD), doprovázenému klesajícím zájmem o udržitelné formy dopravy, zejména MHD. Urbanista Ivan Lejčar ve filmu Auto*Mat výstižně říká: „Kdo seje silnice, sklízí auta.“ Koncept územního plánu pracuje s prognózou, která počítá s tím, že počet obyvatel města se do roku 2030 prakticky nezmění (viz Odůvodnění konceptu ÚP, s. 100). Zvyšování počtu automobilů na osobu, jakož i vytváření podmínek pro zintenzivňování IAD, je přitom v rozporu se zájmy města, s jeho proklamovanými cíli (viz www.usti-nl.cz/civitas) i s prioritami zadání územního plánu, které upřednostňují „rozvoj integrované veřejné dopravy“ (s. 5).
Zásadní dopravní stavby, jež koncept územního plánu navrhuje, rovněž předjímají velmi vysoké investice do silniční dopravní infrastruktury. Navrhované řešení představuje potenciálně mimořádné zatížení veřejných financí a silnou investiční orientaci města na silniční infrastrukturu. To je jednak finančně riskantní (město má neblahou zkušenost s finančními potížemi způsobenými výstavbou Mariánského mostu přes Labe), jednak to může odvádět finance i pozornost města od ostatních forem dopravy a obecněji od ostatních oblastí veřejného života.
Plánovaný dílčí obchvat centra počítá s tím, že bude využit místní i tranzitní dopravou a mimo jiné chce ulevit silnici Přístavní. Koncepce v tomto ohledu nedostatečně zohledňuje skutečnost, že intenzita tranzitní dopravy projíždějící přes město markantně poklesne, až bude zprovozněn úsek D8 přes České středohoří (podle informace ŘSD z listopadu 2009 se uvedení do provozu očekává už v prosinci 2010) a dále až bude vyřešeno napojení Děčína na D8 přestavbou silnice I/13 (v Územně analytických podkladech Ústeckého kraje z roku 2009 stanovené jako jeden z významných nedostatků dopravní infrastruktury, který je třeba vyřešit). Koncept také pomíjí otázku, jak velkou část dopravy z městských částí na pravém břehu Labe směrem na Lovosice a Prahu obslouží silnice II/261 díky novému mostu u Litoměřic (zprovozněn v prosinci roku 2009).
Je v zájmu města a v souladu s jeho prioritami usilovat o vytlačení tranzitní dopravy mimo území města. Navrhovaný částečný obchvat centra města nebo některé jeho části (například spojení Žižkovy ulice poblíž sjezdu z dálnice D8 se silnicí I/30 ve Vaňově) by v rozporu s tím mohl tranzitní dopravu přitahovat. Pokud bude systém nastaven tak, aby se to nestalo, a obchvat se uplatní jen pro dopravu ve městě a blízkém okolí, klademe si otázku, zda to ospravedlní ekonomickou náročnost projektů a případné případy vyvlastňování (počítá se například s vyvlastněním rodinných domů ve Vaňově, viz s. 111 Odůvodnění konceptu ÚP). Jelikož zadání územního plánu stanovuje návrhový horizont územního plánu k roku 2025, jedná se o stavby navržené do blízké budoucnosti.
Doplňme ještě, že zvažované propojení Žižkovy ulice a Předlic by nevhodně křížilo cyklostezku podél Bíliny a rovněž by mohlo mít negativní vliv na řeku Bílinu a její okolí ve smyslu místního biokoridoru a významného krajinného prvku (zejména ve variantě B).
Tunelová varianta silnice v ulici Sociální péče si klade za cíl zklidnění prostoru před nemocnicí. Tento cíl je nám vlastní. Vzhledem k předpokládané finanční náročnosti projektu a zřejmě i nesnadnosti jeho realizace a vzhledem k tomu, že by bylo vhodné, aby se město snažilo potlačovat dopravní význam silnice I/30, bychom však namísto tunelu upřednostňovali zpomalení provozu na silnici v ulici Sociální péče záměrným zúžením komunikace na dvoupruhovou silnici a případně dalšími zpomalovacími prvky. Kapacitně by takové řešení podle našeho názoru postačovalo. Získaný prostor by bylo možné využít k parkování vozidel a k výsadbě izolační zeleně směrem k Masarykově nemocnici.