14. 3. 2009

Ústí nad Labem, Děčín – O jezech na Labi je rozhodnuto. Alespoň se to zdá ze včerejšího prohlášení ministra dopravy Petra Bendla, který se včera sešel s rejdaři v Děčíně. Také město Děčín stavbu jezu podporuje.

Ředitelství vodních cest zároveň odmítlo většinu alternativních návrhů odpůrců stavby jezu v Děčíně a Ústí nad Labem.

Ministr souhlasí
„Máme eminentní zájem vystavět jezy na Labi,“ řekl ministr dopravy Petr Bendl včera Deníku během svého setkání s rejdaři v Děčíně. Podobně se vyjádřil i děčínský primátor Vladislav Raška. „Pevně věřím, že se ji i přes odpor ekologických aktivistů podaří prosadit, a že jezy nedopadnou jako dálniční přeložka v Děčíně, jejíž výstavbu zablokovalo ministerstvo životního prostředí i přesto, že mělo posudky od odborníků,“ přidal svůj názor děčínský primátor Vladislav Raška.

Návrhy aktivistů
Do čela odpůrců stavby klasických betonových jezů na Děčínsku a Ústecku se postavila společnost Přátelé přírody. Ta před lety zorganizovala petici a sebrala přes deset tisíc podpisů.

Podle ředitele společnosti Mariana Páleníka by ministerstvo dopravy mělo spíš než uvažovat o jezu využít evropský program NAIADES a podporovat modernizaci lodního parku s cílem dosáhnout nižšího ponoru lodí a zvýšit podíl přepravy kontejnerů.

Evropský program podpory říční dopravy NAIADES počítá s příspěvky na modernizaci lodního parku. Lodě na Labi jsou 30 let staré, jejich konstrukce odpovídá době, kdy byly postaveny. Tehdy se vozilo hlavně uhlí a další těžké náklady. Lodě v Čechách nejsou stavěné na kontejnery, které jsou lehčí než původní náklad.

„Dnes existují technologie umožňující mírně snížit ponor lodí. U Labe platí, že každých 10 cm hraje velkou roli,“ řekl Páleník. „Ministerstvo by spíš mělo Ředitelství vodních cest (ŘVC) uložit posouzení varianty zjednosměrnění plavební dráhy, čemuž se zatím ŘVC úporně brání.“

Nevhodný návrh
Návrh Přátel přírody provoz na Labi zjednosměrnit, zajistit ho tedy tak, že by v určené hodiny jezdily lodě po proudu a v jiný čas proti proudu pak odmítl šéf ŘVC Miroslav Šefara. „Tento návrh je špatný i z pohledu ochrany přírody, při vyhodnocování rozhodně nevyšel jako nejlepší, ale až na třetím místě.“ Pokud prý někde v Evropě takový provoz na řece existuje, je to jedině kvůli úzkému korytu řeky, nikoliv kvůli tomu, aby se zvýšila splavnost.

„Udělat jakési koryto s rychle tekoucí řekou by bylo i proti bezpečnosti lodního provozu,“ upozornil zároveň ředitel Státní plavební správy Luděk Cidlina.

Rejdaři žalují
Rejdaři požadují od státu miliardy korun, jen za roky 2004 až 2007 vyčíslili škody, jež měli kvůli nesplavnosti Labe na čtyři miliardy. „Myslím, že máme šanci na úspěch, protože stát nedodržel české ani mezinárodní dohody o splavnosti Labe,“ uvedl generální ředitel ČSP Milan Raba.

Požadavek děčínského rejdařství na náhradu škody ve výši jedné miliardy a osmi set milionů korun jako opodstatněný uznal už i soud. Uplatňované nároky potvrdil vydáním platebního příkazu.

Proti němu se ale ministerstvo dopravy v zákonné lhůtě odvolalo. „My se zatím k tomu nestavíme nijak, necháme to na dalším rozhodnutí soudu,“ poznamenal ministr Bendl.

Vyplácení náhrad za ušlý zisk se nelíbí ani ekologickým aktivistům. „Sami rejdaři vědí, že nic nevysoudí, jde jim pouze o politický tlak na realizaci Zlepšení plavebních podmínek na Labi,“ dodal k tomu ředitel Přátel přírody Páleník s tím, že je třeba zvolit takovou cestu, jež současně podpoří rozvoj lodní dopravy na Labi, a současně zachová unikátní říční ekosystémy. „Je škoda, že se promarnilo tolik let půtkami, místo aby se hledalo řešení.“

JANNI VORLÍČEK
ALICE KLAUBENSCHALKOVÁ
Ústecký deník, 13. března 2009